POLITICIENII ROMANI
Constitutia garanteaza libertatea exprimarii

Scandalos, primarul Ioan Popa e suparat pe Liviu Dragnea

Primarul resitean il acuza pe seful PSD ca intarzaie un proiect international

Probabil e scandalos ca ma apuc acum sa evaluez cat de scandalos e sa afirmi ca e scandaloasa atitudinea PSD-ului si a lui Liviu Dragnea fata de IM Resita, mai cunoscuta ca Arsenal, dupa ce nu s-a ajuns la incheierea unui contract de productie a tunurilor Rheinmetall pentru noul transportor blindat destinat armatei, totusi in Romanica noastra nu ne mai mira nimic.

Trebuie spus ca masinariile numite transportor sunt cunoscute ca “TAB” (la noi) sau ca “APC” (Armoured Personnel Carrier) pe plan international iar in acest moment avem in dotare modele derivate din ancestralul BTR 60, transportor care a intrat in dotarea URSS in 1961 si a vazut multe “invazii fratesti”.

APC-uri estice, BTR, Zimbru si Saur II
APC-uri estice, BTR, Zimbru si Saur II

Liberalul Ioan Popa, primarul Resitei, aflat intr-o emisiune de televiziune online din aceasta saptamana, a deschis subiectul unor devoalari legate de proiectul acestui transportor dar a venit in emisiune fara ceea ce domnia sa numeste documentele destinate devoalarii acestui subiect. Practic, Ioan Popa acuza piedici puse de anumite interese care au generat blocajul actual si regreta la culme neincheierea unui memorandum intre Romania si nemtii de la Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV).

Pentru ca avem la dispozitie o serie intreaga de documente, am incercat sa luam legatura cu edilul resitean dar, bineinteles, domnia sa nu a dorit sa ne raspunda (si unii primari PNL discuta numai cu cei influentabili?) si atunci il informam noi de aici, ca… un memorandum nu e deloc ceea ce banuieste primarul sau multi dintre noi, adica un contract. Respectivul document, conform DEX-ului, este o expunere de motive si intentii ce pot sta la baza unor negocieri. Cu alte cuvinte este un fel de “rahat in ploaie” ce se poate topi oricand din moment ce nu angajaza pe nimeni, asa cum o face un contract.

Stand stramb si judecand drept, primarul se agita degaba!

In privinta “curtarii” celor de la Rheinmetall de catre englezi si polonezi, pentru corecta informare a edilului mentionam ca englezii au adjudecat deja castigatorul licitatiei pentru noul lor astfel de vechicul ce se numeste Boxer si este fabricat, ati ghicit, de Rheinmetall dar in colaborare cu Krauss-Maffei Wegmann GmbH. Tot acest model va dota Australia in urma castigarii licitatiei din toamna trecuta. In privinta polonezilor acestia au achizitionat deja un transportor blindat finlandez, Patria AMV (Armored Modular Vehicle), ce este foarte apreciat pe plan international iar in Polonia se numeste KTO Rosomak.

Ma indoiesc ca polonezii au bani sa mai cumpere inca o tura de blindate iar primarul ar trebui sa stie (ca om de afaceri ce este) ca clienti sa fie, bani se gasesc…

Asa cum mentionam intr-un aterior articol, publicat imediat dupa ce deputatul PSD Ion Mocioalca se lauda cu incheierea unui memorandum intre IM Arsenal Resita si nemtii de la Rheinmetall, social-democratul spunea ca incheierea memorandumului va conduce la productia unui numar de 72 de tevi de tun la pentru transportorul numit intr-un mod nu chiar definitiv “Agilis”.

Totusi trebuie spus ca de incheiat s-a incheiat ceva chiar daca nu s-a petrecut in primavara si nici in primaria ce cu onoare o conduce Ioan Popa. Astfel, la 10 iulie trecut s-a semnat un memorandum intre Rheinmetall Waffe Munition GmbH (o aripioara a firmei mama) si Romanian Military Vehicle Systems (joint venture intre Rheinmetall si CN Romarm SA din care mai face parte si Uzina Mecanica Moreni) plus reprezentantii Arsenal in calitate de executanti si filiala a Romarm-ului.

Cine nu ma crede sa ma provoace 😉 .

La data respectiva, s-a semnat documentul numit “Memorandum de intelegere” ce expune termenii si conditiile referitoare la intentia comuna de fabricare, asamblare si livrare catre MApN a tunului automat MK 30-2 care pe numele sau complet se cheama Mauser 30mmx173 MK-30/2 ABM ce in mod normal echipeaza turele Rheinmetall Lance.

Nu exista informatii publice privind numarul de bucati ce urmeaza sa fie produse iar daca se va opta pentru turela “Lance”, cum cred eu, aceasta se va asambla la UM Moreni, care are o indelungata activitate de profil. Deci, nu la Resita. Acestea fiind spuse, implicit nu am idee de unde a scos deputatul Ion Mocioalca stirea ca se vor fabrica 72 de tunuri la Resita, probabil e tot o gaselnita a domniei sale sa nu zica lumea ca doarme chiar de tot.

Edilul spune, de asemnea, ca proiectul bate pasul pe loc dupa ce nemtii au comunicat ca memorandum-ul nu s-a semnat in guvern. Asa o fi dar nu cred ca este relevant din moment ce in vara trecuta a fost aprobat proiectul transportorului romano-german “Agilis” de plenul reunit al comisiilor de aparare, ordine publica si siguranta nationala din parlament. Regretabil este ca onor PSD si alianta lui nu l-au programat in plenul camerelor nici pana acum, aici este buba principala pentru ca achizitiile cu costuri mai mari de suta de milioane euro trebuiesc sa treaca prin parlament.

RheinMetall: Constructia si livrarea unitatilor
APC amph. MedEvac CP variant CBRN Mortar Recovery
2020 14
2021 40
2022 34 2 4
2023 28 4 4 2 2
2024 16 4 6 2 4 4
2025 8 4 6 4 4
2026 4 6 6 2 4
2027 6 4 4 4
2028 6 6 6
2029 8 4 4
2030 8 6 4
2031 8 8
2032 6 8 4
2033 4 6 4
2034 4
Delivered units 140 24 30 58 60 30

Chiar mai mult de atat, dosarul trecut prin comisiile parlamentare includea un desfasurator al productiei de blindate cu startul in anul 2020 si sa se incheie in 2034 cu livrarea ultimului transportor dintr-un proiect ce prevedea productia a 342 de bucati.

Sa mai zic ca atunci era si Ion Mocioalca prin PSD dar i se falfaia, ca si acum, de asta si caraseni?

In alta ordine de idei, din barfele celor ce se pricep am inteles ca Rheinmetall are nevoie de vreo 3 ani pentru proiectarea transportorului si ca primul prototip ar urma sa apara in acest an dupa care sa treaca de faza omologarii. E drept, cu toate ca nemtii pregatesc afacerea inca de prin 2015, guvernantii nostri s-au ocupat mai mult de propriile foloase si am ajuns in 2019 fara vreo speranta ca voi vedea ceva scos la lumina, etapele proiectului trebuind sa fie in mod obligatoriu decalate.

Nu ca am vrea sa-i dam lectii edilului, dar in cazul in care domnia sa nu stie o sa spunem ca Romania are un program multianual de dotare a fortelor armate cu armament si capabilitati moderne ce se intinde pana in 2027 iar TAB-ul face parte din acesta. Programul prevede alocarea unui minimum de doua procente din PIB pentru bugetul MApN si se au in vedere procurarea unor echipamente din mai multe categorii de arme din care mentionez doar cateva: achizitia unui numar mai mare de avioane multirol (probabil similare cu tipul “F16” aduse deja din Portugalia dar in cadrul unui alt program), sistemul antiaerian/antibalistic “Patriot”, sistemul de artilerie reactiva “HIMARS”, constructia celor 4 corvete pentru marina militara si bineinteles noile transportoare blindate.

In privinta transportoarelor, tot pentru o corecta informare a celor interesati, trebuie spus ca Romania a decis sa cumpere, fabrice (Whatever you want…) doua modele de transportoare 😀 . De asta foloseam mai sus pluralul. Cei care ne-au primit in NATO au sesizat ca suntem varza la militarie si au decis sa ne faca sa cumparam modelul Piranha V despre care lumea vorbeste numai de bine si pe buna dreptate. Cu alte cuvinte, sa n-o mai lalaim romaneste dupa ce Federatia Rusa si-a luat in serios obiectivul de a fi cat mai aproape de zona europeana a aliantei Nord-Atlantice si daca o fi sa fie macar sa avem cu ce ne duce in prizonierat.

Piranha V, e o creatie a americanilor de la GDLS (General Dynamics Land Systems) iar la noi soseste prin aripioara europeana, GDELS (General Dynamics European Land Systems) cantonata in tara cantoanelor elvetiene la firma Mowag GmbH. Contractul cu americanii, ca e un contract, se refera la 227 de blindate dintre care 191 urmand sa fie fabricate la Uzina Mecanica Bucuresti, diferenta de 36 de bucati vor fi livrate din Elvetia.

Ca fapt divers, sa vezi coincidenta a dracului, nici UM Bucuresti nu e intr-o stare mai buna decat Arsenalul resitean iar personal cred ca totul se va duce de rapa daca nu importam direct transportoarele din Elvetia, de oriunde altundeva.

In poze puteti vedea doua dintre primele “Phiraniile noastre” impachetate frumos si expediate sa participe la parada de centenaru’ care fu…

Piranha V, delivery

In privinta transportorului Piranha V, nu exista nicio sansa sa fie produs ceva la Resita. Transportorul beneficiaza de tunul american Orbital ATK MK44 30mm BUSHMASTER II si va fi produs in Israel de unde va fi trimis la Magurele pentru a fi montat in turela Elbit MT30 MK2 tot de provenienta israeliana.

Demn de remarcat e faptul ca pentru Piranha V avem de optat intre turelele Elbit MT30 MK2 sau Elbit UT30 MK2, unde sufixul “MT30” inseamna turela operata manual (Manned) si “UT30” ce inseamna turela automata teleoperabila (Unmanned) ce nu are sanse sa fie fabricata la Resita.

Elbit MT30MK2
Elbit MT30MK2

Ca tot vorbeam de Magurele si sa nu-si mai faca prea multi sperante, va informez respectuos ca firma israeliana Elbit si-a deschis acolo o facilitate ultramoderna de asamblare a turelelor. Finalmente, insa, la Uzina Mecanica Bucuresti nu s-a miscat nimic pentru pregatirea productiei cu toate ca documentele s-au semnat iarna trecuta si tare am impresia ca in cel mai bun caz vom importa “la cheie” si transportoarele acestea.

© Matei DONEA – 11 Ianuarie 2019

You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

RO: Folosim "cookie" pentru ca Uniunea Europeana isi manifesta prostia prin orice mijloace. Oricum, noi credem in libertatea internetului, utilizarea sa responsabila si din acest motiv nu simtim nevoia sa enervam inutil oamenii. Pentru viitor, la urmatoarele alegeri Euro-Parlamentare, va recomandam sa ganditi mult mai mult cu propriul vostru cap. Utilizam cookie-uri pentru a fi siguri ca va oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă continuați să utilizați acest site vom presupune că sunteți mulțumit de acesta situatie.
Pentru mai multe informatii va invitam in pagina "Privacy Policy"...
EN: We use "cookies" because the European Union expresses stupidity by any of means. However, we believe in the freedom of the Internet, use his with responsibility and don't feel the need to disturb people unnecessarily. For the future, to the next European Parliamentary Elections, we should think much more with our own head. We use cookies to ENSURE That we Provide the best experience on our website. If you continue to use our site you will must to accept this situation.
For more information, please visit the "Privacy Policy" page ...

Close