Parerea ta conteaza, scrie-ne !
Candidatul s-a speriat, cu cine votezi?…
“Cu cine votez”, daca nu cunosc competenta candidatilor cred ca este cea mai importanta intrebare intr-o campanie electorala? Cu alte cuvinte pliantele si discutiile “om la om” cu votantii au mai putina relevanta in conceptia actuala in care traim si care se supune lipsei de interes pe care-l manifesta cetatenii.
In urma cu vreo zece zile primeam o propunere extrem de interesanta din partea candidatului ALDE pentru fotoliul de primar in orasul Otelu Rosu. Petru Ioan Lupsac isi motiva propunerea printr-un fapt evident in Romania ultimilor 8-9 ani: “…in Romania campaniile electorale sunt deosebit de distructive iar confruntarea de idei si proiecte este lasata pe ultimele planuri”. In sensul eliminarii hazardului din ecuatie, Petru Ioan Lupsac propunea o intalnire directa intre candidati iar reultatul acesteia nu putea fi decat acela ca cetateanul alegator sa-si exprime vointa in cunostinta de cauza pentru cel ce va administra urbea in viitorii 4 ani de mandat.
Asa cum spuneam, propunerea era una deosebita si i-am dat curs imediat prin invitarea celorlalti doi candidati pe care-i consider favoriti la alegerile locale din 5 iunie 2016, Luca Malaiescu (PSD) si Magda Lungu (PNL). Mai mult de atat, chiar daca nu aveam acceptul final al tuturor candidatilor, am incercat sa implic mass-media vizuala din zona si m-am bucurat de receptivitatea doamnei Cornelia Dunareanu, redactor al televiziunii Banat TV – Resita, cu spijinul careia urma sa realizam o emisiune de televiziune la care sa participe in direct candidatii nominalizati plus jurnalistul Valentin Popovici si subsemnatul. In mod formal emisiunea respectiva urma sa fie realizata in seara de vineri 27 mai a.c.
N-a fost sa fie, cu toate eforturile mele si ale doamnei Cornelia Dunareanu. In fapt toti candidatii au acceptat doar ca unul dintre acestia a ridicat cateva pretentii ce nu pot fi luate in calcul atunci cand participi la o competitie. N-o sa-l nominalizez pe cel ce isi dorea sa cunoasca din timp intrebarile pentru ca o divulgare a numelui poate sa afecteze intr-un mod extrem de grav competitia electorala. Imi asum supararea pe care pot sa o aiba ceilalti doi candidati.
Prin urmare avem in fata o campanie electorala fara sare si piper, situatie la care a contribuit si legislatia ce impiedica candidatii sa-si dezlantuie capacitatile creatoare. Intr-un mod pe care-l putem numi “experimental”, va spun ca va fi schimbat in viitor, singurele mijloace legale prin care un candidat isi poate face cunoscute proiectele pentru o comunitate sunt pliantele dar de ceea ce nu tine seama in acest moment un candidat este “soarta pliantelor”. Ca jurnalist amator m-am implicat in fenomenul electoral de aproape 15 ani, in ultimii 8 ani chiar am participat la organizarea unor campanii electorale si cunosc studii efectuate de agentiile de publicitate ce indicaa faptul ca un pliant ramane in mana unui destinatar cel mult 3-4 minute. Cu foarte mici exceptii tipariturile respective ajung in cosurile de gunoi la doar cateva minute dupa ce sunt distribuite si in foarte multe cazuri nici macat nu sunt citite, cel mult oamenii privesc imaginile si apoi arunca pliantele.
Pliantele sunt utile dar nu vor asigura informarea alegatorului, indiferent cat de bine sunt realizate nu vor reusi sa convinga pe nimeni si reprezinta doar o alta cale de cheltuire a banilor. Pentru ca este din ce in ce mai folosita discutia “de la om la om” trebuie spus ca si aceasta are la fel de putina relevanta in decizia de vot a unui alegator. Practic atunci cand un candidat merge acasa la un cetatean nu stie la ce sa se astepte, gazda poate fi obosita, nu stii daca o “prinzi” dupa o discutie mai aprinsa cu familia, nu stii daca are ce pune pe masa copiilor la cina etc. Cu alte cuvinte e foarte posibil ca omului aluia sa nu-i mai stea capul la soarta comunitatii din care el pare deja desprins.
Acestea fiind spuse si caile de actiune adoptate de candidati eliminate din aceasta campanie electorala te poti intreba ce mai ramane? Ramane televiziunea! Aceasta este o cale costisitoare, scumpa din punct de vedere economic, dar ai certitudinea ca omul ce cauta informatia se afla in fata unui ecran la o anumita ora iar dintr-o conversatie intre candidati se poate contura optiunea de vot.
Anul acesta, pentru Otelu Rosu, n-a fost o confruntare directa. Pentru a-si prezerva micile sanse unul dintre candidati a specificat cateva conditii pentru a participa dar pe care nu le-ar accepta nimeni decat daca organizeaza un concurs de genul “cine are memoria mai buna?”…
[…] in care fiecare dintre noi trebuie sa se prezinte la urne si a-si sustine favoritul. In articolul “Candidatul s-a speriat, cu cine votezi?…” (CLICK AICI) vorbeam despre eforturile depuse de mine pentru organizarea unei intalniri intre cei mai importanti […]