Parerea ta conteaza, scrie-ne !
Trebuie sa fii roman pentru a face astfel de prostii
Inca un scandal, inca o data ne facem "de bacanie" prin Europa
Oricat o sa va doara, o sa va treaca pentru ca v-ati obisnuit, trebuie spus ca numai un roman poate face atat de multe prostii, sa-si demonstreze imbecilitatea cu fiecare pas pe care-l parcurge zilnic.
Coroborand imbecilitatea mioritica cu o anumita cinste caracteristica europenilor, in prima parte a anului 2019, din ianuarie si pana la sfarsitul lui iunie, vom detine presedentia Consiliului Uniunii Europene. Conducerea consiliului este asigurata semestrial de reprezentantii cate unei tari din comunitatea europeana iar in 2019, dupa cum spuneam, o sa avem prilejul sa ne demonstram imbecilitatea pe plan international prin promovarea Romaniei cu ajutorul unei sigle (embleme – logotip, N.R.) menite sa ne reprezinte.
Zis si facut… La stabilirea siglei, din care trebuia sa transceada simbolistica nationala, faptul ca suntem romani, diferiti de “bulinostii” din Estonia, “tuguiatii” maltezi, pasarile calatoare ale Regatului Unit si de norocosii bulgari ce au drapelul cu culorile asezate pe orizontala.
Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Delegat pentru Afaceri Europene au organizat un concurs, rezervat elevilor si studentilor, in perioada 27 septembrie – 1 noiembrie 2017. Nu mai spun nimic despre publicitatea facuta concursului, si eu si ministrii suntem convinsi de faptul ca orice tanar din tara aceasta se culca seara si se trezeste dimineata cu site-ul ministerului de externe in brate, sperand sa fie cel ce afla primul despre concursurile organizate. Asta ma duce cu gandul la pasiunea din trecut a romanilor, cei ce colectionau tot felul de etichete si abtibilduri sperand sa castige case si masini la Monte Carlo.
De asemenea, studiind putin regulamentul vom constata ca surpriza vine imediat, termenul limita este 17 octombrie si nu 1 noiembrie cum apare in regulament, numai pana in 17 octombrie puteau fi depuse proiecte iar in perioada ramasa probabil se juriza sau se pleca in concediu.
In vederea acordarii premiilor, 3.000 euro si o excursie la Bruxelles pentru primul loc, doua mii si excursia la Bruxelles locului doi si 1.500 plus excursia locului 3, urma sa se faca o jurizare prin selectionarea a 19 proiecte ce urmau sa fie postate pe Facebook iar poporul sa se exprime… Faptul ca 19 nu semnifica nimic altceva decat anul in care vom fi si noi ceva, ma minunez de nevoia, necesitatea fiziologica a unora de a inventa apa calda la fiecare robinet pe care-l intalnesc in drum. Ziceti ca 12 nu erau sificiente, cam cate stelute galbene sunt pe steag, nu ajung?
O data ajunsi la faza in care ministerele se apuca de stabilirea celor 19 se ivesc si necazurile. Oare cine a jurizat, cei ce au selectionat juriul, in cazul in care a jurizat cineva si alegerile nu le-a facut Dorel de la IT, ma intreb daca acestia au habar ce este acela un concurs, un juriu, daca au cunostinte despre simbolistica, heraldica si un dram de spirit estetic?
Vazand ce a ajuns in finala de pe Facebook ma gandesc ca avea sanse sa ne reprezinte si ceva cu “Rapirea din serai”. Priviti specimene de sigle, am ales cateva ce reprezinta tricolorul intr-un mod gresit. Oricum, surse din interiorul juriului, mentionate de publicatia “Libertatea ro”, precizeaza ca “lupul” a intrunit simpatia majoritatii mebrilor si a fost sustinuta de public printr-un vot in retelele “social media”. Sper ca nici istoria sa nu-si mai aminteasca de noi din moment ce o sigla de o astfel de importanta este stabilita pe criteriul “asa a vrut Chirieac”, dupa cum mentiona si Andrei Plesu.
Apropo de juriu, format in mare parte din reprezentanti ai industriei de publicitate, componenta o puteti vedea la finalul articolului, la inceput am fost ingrozit sa constat ca un juriu “ajusteaza proiectul” unui candidat pentru ca acesta “sa se potriveasca” dar mai tarziu am vazut cine a hotarat invingatorul si mi-am dat seama ca, intr-adevar, nu mai avem nicio sansa, suntem condamnati.
Ce ma frapeaza nu este ignoranta de care dau dovada autorii, acestia pot crea orice le trece prin minte. Am ramas siderat de incultura de care a dat dovada juriul. Multe dintre lucrarile ce includ tricolorul au culorile asezate invers. Estetic vorbind poate arata bine o anumita asezare a culorilor dar atunci cand folosesti un simbol oficial, cum este drapelul, acela trebuie sa respecte, la virgula, asezarea consacrata.
De exemplu, lucrarea “Lupul dacic” are culorile tricolorului asezate invers si chiar daca nu sunt tot timpul un om bine informat cred ca nu s-a schimbat nimic in asezarea acestora iar atunci e obligatoriu ca albastrul sa fie “la catarg”. Bun, acestea fiind stabilite sunt curios: ce reprezinta lucrarea “lupul dacic” pentru ca respectand ordinea fireasca a culorilor iese un lup cu capul in jos. O fi lupul dacic un nevertebrat ce n-a fost mandru niciodata, suntem nevertebrati cu totii?
Este incredibil ca un proiect sa fie “ajustat” de juriu pentru a se “potrivi”, unde si de ce a aparut necesitatea ca tocmai lupul sa ne reprezinte din moment ce o poti face de rusine chiar si pe “femeia cu barba”? Dar nu ne mai miram de nimic, cand din juriu face parte un jurnalist ca Bogdan Chirieac, prins cu afaceri mai putin curate alaturi de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) si santajist al lui Catalin Macovei – sef al ANI in urma cu cativa ani de zile.
Prin urmare, in 2019, logo-ul pe care îl vom arbora la Bruxelles va fi lupul dacic, o propunere venita din partea unui student excroc ce a copiat in mare parte lupul celor de la BitDefender. De ce spun asta? Pentru ca sunt prea mari coincidentele iar idiotul ce a conceput sigla pentru consiliul uniunii nici nu avea habar ce face, s-a lansat intr-o aventura gandindu-se ca il va duce si pe el valul undeva… Poate in directia buna. Ei bine, omul nici macar nu stie cum se reprezinta tricolorul nostru din moment ce a pus culorile invers.
Scurt despre logo, a fost prezentat intr-o varianta coloristica in care culorile nationale erau inversate, albastru trebuia asezat “la catarg”. Banuiesc ca autorul s-a gandit la rotirea lupului in sensul de miscare al acelor de ceasornic si culoarea ajungea la catarg. Corect, asa este dar si lupul ajungea un fel de nevertebrat cu capul in jos, spre pamant. Nu mai zic de faptul ca multe dintre propuneri se pot califica la un concurs al PSD, parca sunt rupte din sloganul social-democratilor damboviteni: “Mandrii ca suntem romani” ori contin concarde tricolore fara ca albastrul sa fie reprezentat central.
La finalul concursului, greselilor semnalate in privinta “lupului dacic”, i-au determinat pe membri juriului sa refuze alte lucrari si s-au multumit sa “ajusteze culorile lupului”. In stanga aveti proiectul depus de candidat iar in stanga aveti rezultatul dupa corecturile facute de juriu, un juriu format in mare parte din oameni din industria publicitate dar care au transformat logotipul intr-un hal fara hal. Estetic vorbind, practic nici nu iti mai poti da seama care este elementul principal al compozitiei finale, lupul sau textul acela hidos de o dimensiune incredibila. Si voi mai spuneti ca lucrati in publicitate. Mai… mai!
Cred ca banii ce vor fi dati ca premiu trebuie sa ajunga la firma Softwin, producatorul antivirusului BitDefender si care nu merita sa fie piratata intr-un astfel de mod dupa o performanta incredibila ce a plasat produsul pe cele mai inalte trepte ale securitatii informatice.
Dupa ce nevertebratele din Romania voteaza PSD si ALDE, Theodor Melescanu si Liviu Marian Pop ajung ministri cu scopul de a ne face “de bacanie”, corect?! In loc de logo, propun ca cei ce s-au ocupat de concurs in ministere sa-si prezinte demisia. Daca n-o fac ei sa-si prezinte demisia ministri respectivelor ministere, recte cel de la Externe si Educatie.
In final nu il felicit pe invingator, nu poti felicita pe unul care ne va face “de bacanie” prin toata lumea, mai vreau sa spun ca lucrarea este nereusit, logo-ul este urat si mai mult ca sigur creat de un diletant fara experienta artistica si simbolistica. De asemenea, e pacat ca Ministerul Afacerilor Externe face misto de Petre Daea, liderul suprem al agricultorilor nostrii ce propunea oaia ca simbol al neamului nostru pentru ca sunt pasnice cam ca noi, lupul este “baiatul rau”, e tocmai lupul.
Dupa ce am vorbit de pacifism nu pot sa sa ma abtin si sa nu remarc cum mioarele noastre au scufundat in Marea Neagra o nava militara ruseasca, timp in care lupul carpatin si-a vazut mai departe de naravul sau, fara sa-i pese de noi ceilalti. Prin urmare… “quod erat demonstrandum”, mioarele acelea erau doar mioare?!
© Matei DONEA – 9 Noiembrie 2017
UPDATE:
Pentru ca circul sa fie perfect, “rezultatul final” a devenit si mai final printr-o noua “ajustare” in care se vede o urma de profesionalism. Totusi, am banuiala ca lucrurile vor continua sa se modifice din moment ce ultimul final are doua variante finale iar in una din ele scapam de lup… Dragut, nu?
Juriu:
- Bogdan Chirieac, analist politic
- Dana Grecu, realizator al emisiunii “Adevaruri Ascunse“, Antena 3
- Rares Bogdan, realizator al emisiunii “Jocuri de putere“, Realitatea TV
- Laura Frunzeti, director executiv Consiliul Roman pentru Publicitate
- Sabina Iosub, realizator al emisiunii “Be EU“, Antena 3
- Bogdan Naumovici, managing partner “23 Communication Ideas“
- Alina Bargaoanu, decan al Facultatii de Comunicare si Relatii Publice, Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative din Bucuresti
- Gabriel Patru, presedinte Asociatia Industriei de Marketing si Publicitate Online din Romania
- Maria Predoiu, presedinte International Advertising Association Romania
- Iuliana Rada, director de program, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, Platforma RO 2019
- Andrei Bortun, presedinte “The Institute“
- Dan Carbunaru, director “Calea Europeana“
- Bogdan Deleanu, membru fondator “Europuls“
- Oana Cociasu, presedinte Consiliul Roman pentru Publicitate
- Mihai Coman, fondator si decan al Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Universitatea din Bucuresti
- Victor Dobre, director executiv International Advertising Association
- Mircia Dumitrescu, grafician, pictor si sculptor, membru corespondent al Academiei Romane, sectia de Arte, Arhitectura si Audiovizual
- Bogdan Enoiu, manager general McCann Erickson Bucuresti
- Anne Marie Obretin, director executiv Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania.