Parerea ta conteaza, scrie-ne !
S-a oprit bacul pe la Moldova Noua, proiectul lui Sorin Frunzaverde s-a naruit
Aquacaras obligata se inceteze operarea bacului Bazias 4 si a pontonului Bazias 3
Traversarea fluviului Dunarea cu bacul este un proiect finantat cumunitar si de statele partenere prin instrumentele de Asistenta pentru preaderare a Serbiei la Uniunea Europeana, acesta reprezentand un act de Cooperare Transfrontaliera demarat in anul 2011 la initiativa lui Sorin Frunzaverde, fost presedinte al Consiliului Judetean Caras Severin, iar realizarea s-a dovedit un real succes ce a contribuit la dezvoltarea turismului si strangerea relatiilor dintre cele doua tari.
Daca pentru o afacere sunt importante cifrele, atunci cand vine vorba despre transporturi si relatiile dintre oameni, acestea sunt mult mai putin relevante iar un exemplu foarte bun este operarea trenurilor de calatori sau transportul urban in comun, cele mai multe dintre acestea functioneaza cu subventionari din partea statului sau a primariilor.
Proiectul prevedea infintarea unor puncte vamale de trecere a frontierei pe malul romanesc si sarbes, punctul de trecere a frontierei de la Moldova Noua fiind infiintat prin HG 646/2019 iar cel sarbesc de la Usije (Golubac) fiind statuat legislativ de guvernul sarb condus la vremea respectiva de Aleksandar Vucic, plus achizitionarea bacului Bazias care sa asigure traversarea dintre cele doua state, intregul proiect fiind evaluat la aproximativ 4 milioane euro din care 2,35 milioane au fost asigurate de Uniunea Europeana.
Vezi si:
- “Aquacaras ofera o noua sansa bacului de la Moldova Noua, un restart indelung asteptat“;
- “Si totusi se misca, traversarea Dunarii cu bacul pe la Moldova Noua“.
Inaugurat la finele anului 2019 pe mandatul primarului Adrian Torma, bacul Bazias 4 si pontonul Bazias 3 au functionat doar cateva luni, traversarile fiind suspendate pe perioada pandemiei de coronavirus, lipsa activitatii economice conducand la falimentul firmei Eoliana SRL, primul operator ce a efectuat traversarile pe Dunare din regiune.
Firma Eoliana a dat faliment si ulterior a aparut in schema Aquacaras, o firma deja matura si perfect capabila sa subventioneze transportul de pasageri iar cand pomenesc de subventionare ma refer la faptul ca transporturile de pasageri sunt partial finantate de stat sau un operator economic indiferent de natura acestuia, feroviar, naval sau aerian.
Profitabilitatea bacului ce a traversat Dunarea intre Romania si Serbia a fost intr-un mod neindoios una care a adus un inestimabil castig moral pentru operator, societatea Aquacaras SA realizand un numar de 818 traversari numai din iulie 2022 si pana in 12 august 2023, trasportand un numar de 6924 de pasageri platitori.
Toate acestea sunt realizari care au scutit judetul de plata unor despagubiri cifrate la peste 1,5 milioane euro, subventiile acordate de societatea Aquacaras fiind de aproximativ un milion de lei pe perioada operarii bacului, lucruri care ne-au fost subliniate de Directorul General Gheorghe Filipescu ce ne spunea ca: “…a fost un efort substantial din partea societatii Aquacaras si regretabil este ca nimeni n-a sesizat acest lucru. Compania a operat aceste traversari cu satisfactia ca s-a dedicat societatii carasene, a venit in sprijinul populatiei intr-un mod in care nimeni altcineva n-ar fi facut-o”.
Din pacate insa, neintelegerile politice manifestate la nivelul politicului judetean si lipsa de intelegere manifestata de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC) si-au facut simtite efectele, cei din urma refuzand sa prelungeasca functionarea bacului Bazias fie si numai cu cateva zile pentru a asigura transportul intre tarmul romanesc si sarbesc pe perioada unei manifestari culturale ce a avut loc la Moldova Noua.
Lipsa de receptivitate facandu-se simtita in pofida interventiilor venite din partea Consiliului Judetean Caras Severin, a presedintelui Romeo Dunca, a Directorului General Gheorghe Filipescu si chiar a primarului Ion Chisalita din Moldova Noua. Presedintele ANRSC, Ionel Tescaru, adresand chiar un ultimatum societatii Aquacaras si Consiliului Judetean de incetare a operarii bacului in conformitate cu o nota de control emisa in luna martie a acestui an la sesizarea catorva politicieni din judet, cei care au alte interese decat prosperitatea oamenilor din Caras Severin.
Confruntarile politice din judet au condus la suspendarea traversarilor si daca nu putem spune acelasi lucru in privinta legalitatii unor decizii, trebuie sa imi manifest scepticismul privitor la viitorea functionare a bacului, infiintarea unei Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara (ADI) la nivel judetean parandu-mi o intreprindere sortita esecului inca din start, o astfel de asociatie nu are capacitatea de a sustine economic operarea unei nave mari cum este bacul Bazias 4.
Mai pot spune doar ca s-au atins obiectivele contractuale cu Uniunea Europeana, bacul a avut o perioada de activitate de 5 ani si implicit nu trebuie sa mai restituim banii comunitari. In rest, este numai tristete, atat la noi cat si pe malul sarbesc.