POLITICIENII ROMANI
Constitutia garanteaza libertatea exprimarii

Sergiu Nicolaescu, “patriotul” e doar un turnator ceausist…

Sergiu NicolaescuRegizorul Sergiu Nicolaescu se umilea ca sa-si toarne colegii la “Domnia Sa”, Ceausescu

Regizorul ar fi facut, in 1981, anticamera la Nicolae Ceausescu pentru a “expune” un “fenomen de anti-patriotism”: “cazurile Lucian Pintilie si Alexa Visarion”.

In 1981, pe numele lui Nicolae Ceausescu, la secretariarul Comitetului Central (CC) al PCR, sosea o scurta nota semnata “Sergiu Nicolaescu”. Era, de fapt, o cerere de primire in audienta. In fata dictatorului, autorul scrisorii ar fi vrut sa-i prezinte “personal o serie de probleme de mare importanta pentru existenta si dezvoltarea cinematografiei nationale”. Alaturi de cerere – redactata la masina de scris si semnata de mana – era atasat si “rezumatul ideilor” care ar fi trebuit sa fie expuse “conducatorului iubit”.

Potrivit documentului, Nicolaescu ar fi vrut sa-i prezinte dictatorului “aparitia unui fenomen de anti-patriotism in filmul romanesc (cazul Lucian Pintilie si A.Visarion)”. Alaturi, scurt, se mentioneaza ca ar fi avut inclusiv cateva “propuneri” legate de aceste “cazuri”.

Reactia regizorului

Lucian Pintilie, care daduse deja o lovitura artistica regimului prin “Reconstituirea”, pregatise “De ce trag clopotele, Mitica?”, dupa Caragiale. Celalalt regizor mentionat drept “antipatriot”, Alexa Visarion, spune azi ca numele lui s-ar regasi alaturi de cel al lui Pintilie pentru ca, printre altele, o parte dintre actorii pe care ii folosise in spectacolul de teatru “O noapte furtunoasa” jucau in filmul lui Pintilie.

Contactat de “Evenimentul zilei”, Sergiu Nicolaescu si-a recunoscut initial semnatura de pe document, a admis ca a trimis “doua astfel de cereri” catre Ceausescu, una legata de o casa din Primaverii si o alta despre care spune insa ca nu si-o mai aminteste. Apoi a insistat, ajungand la tenta de “turnatorie” a scrisorii, ca nu ar fi putut scrie “niciodata asa ceva”. A sugerat inclusiv un fals. Un adevarat caz de “scrisoare pierduta”, deloc comic si cu scena plasata in comunism.

“Ce vroiam eu sa-i expun exact lui Ceausescu, nu-mi aduc aminte. Eu i-am scris doua scrisori. Una a fost asta, de care uitasem.“

SERGIU NICOLAESCU, regizor

DESTINATAR: CEAUSESCU, “Sa Va prezint personal o serie de probleme de mare importanta”.

Scrisoarea e la obiect. Scurta si cu mici accente de politete exagerata, menite, probabil, sa inmoaie inima dictatorului: “Stimate Tovarase Secretar General, Rog a-mi permite sa Va prezint personal o serie de probleme de mare importanta pentru existenta si dezvoltarea cinematografiei nationale. Varsta, experienta, dragostea pe care o am pentru profesiunea mea, cat si constiinta mea de om politic ma obliga a incerca aceasta intalnire cu Domnia Voastra. Cu deosebita stima, Sergiu Nicolaescu”.

Cererea nu iese cu nimic din registrul celor mai multe scrisori primite de dictator de la diverse personalitati ale vremii. Un “Va” scris cu majuscula, un “Domnia Voastra”, la fel intarit.

Sergiu Nicolaescu cerere catre Ceausescu

FACSIMIL. Sergiu Nicolaescu cerea o intalnire cu „Domnia Voastra”

Cea de-a doua pagina indosariata la Arhivele Nationale, cea a “rezumatului” ideilor pe care autorul cererii ar fi dorit sa le aduca la cunostinta, e cea care atrage insa o serie de intrebari.

Despre autofinantare


La punctul A al “rezumatului”, se cerea o discutie despre “posibilitatea crearii unei cinematografii care sa se auto finanteze si sa patrunda pe plan mondial”. “In cursul acestui an, in tara noastra se vor realiza doua filme inter nationale: “Wilhelm Cuceritorul”, film franco-germano-englez, aproa pe terminat, si “Sobibor” (USA) care aduc o incasare de 2,2 mil. dolari. Intreaga echipa de tehnicieni si specialisti sunt romani (regizor S. Nicolaescu). Acest lucru confirma o recunoastere in ter na tionala a fortelor cinematografiei noastre”, vine si argumentatia.


Cazurile de anti-patriotism


Pe langa acest punct, care milita pentru autofinantare, sunt trecute altele trei cu iz profund propagandistic. La punctul B al “rezumatului”, regizorul dorea sa aduca in prim plan “asociatia cineastilor a carei conferinta n-a mai fost tinuta de opt ani. Desfiintarea organizatiei de partid de pe langa Asociatie si urmarile ei”. Iar la C, faptul ca filmul romanesc “trebuie sa joace un rol si mai important, mult mai important in educarea omului, in propaganda de partid si de stat pe plan intern si international. Propuneri”.

Discutia despre colegii Lucian Pintilie si Alexa Visarion ar fi urmat sa aiba loc pe ultimul plan. Tonul frazei este urmatorul: “Aparitia unui fenomen de antipatriotism in filmul romanesc (cazul Lucian Pintilie si A. Visarion). Propuneri”.

In acest context, in apararea sa, Sergiu Nicolaescu sustine, intr-un interviu acordat in exclusivitate “Evenimentului zilei”, ca nu a fost niciodata primit in audienta la Nicolae Ceausescu. Dar ca l-a intalnit pe dictator, in persoana, de “trei ori”.
Sergiu Nicolaescu, turnatorul

REZUMAT. Senatorul pesedist se lauda pe sine și ii turna pe alții

ALEXA VISARION: “Pintilie era un model”

Regizorul Alexa Visarion a incercat sa redea contextul in care numele sau a aparut in document. La sfarsitul anilor ’70 regizase “O noapte furtunoasa”, de I.L. Caragiale, pe scena Teatrului Odeon. “Si, la un moment dat, directoarea teatrului din acea perioada, doamna Elena Deleanu, a primit un telefon de la «Romania libera » – atunci condusa de domnul Octavian Paler – si i s-a spus ca urmeaza sa apara o cronica despre acest spectacol in care acuza nu era ca e un spectacol prost sau nu e bine realizat, ci ca ar fi «anti-patriotic». Doamna Deleanu l-a invitat pe domnul Paler si i-a spus: «Domnu Paler, parerea despre spectacol poate sa fie asa cum o analizeaza criticul dumneavoastra, dar vreau sa vedeti ca spectacolul nu se refera la anti-patriotism ». Domnul Paler a trimis pe adjunctul domniei sale, acesta a vazut spectacolul si a scos cronica. Deci, in 1979 am scapat de acest act anti-patriotic”, si-a amintit Visarion.

O explicatie

Regizorul a adaugat ca alaturarea numelui sau in cererea semnata de Nicolaescu langa cel al lui Lucian Pintilie ar fi putut avea legatura cu faptul ca regizorul “Reconstituirii” a luat o parte din actorii din piesa pentru filmarile la “De ce trag clopotele, Mitica?”.

“Filmul domnului Pintilie cred ca s-a terminat in 1981. E aproape de aceasta data a scrisorii acesteia. Noi am fost si la filmari, Pintilie era un model pentru noi toti cei care eram atunci tineri”.

Filmul-problema

Un alt posibil motiv pentru care ar fi deranjat regimul ar fi, in opinia lui Visarion, faptul ca filmase pentru “Inghititorul de sabii” (1981): “El aducea in discutie, destul de vizibil, intr-o metafora, relatia artist-putere. Era un film despre degradarea degradarii, la intreaga scara sociala. Nu era o «soparla». Eu n-am facut niciodata spectacole in care acuza era o «soparla». Acuzele mele erau la esenta. La sistem”.

SERGIU NICOLAESCU: “Ma mir ca am putut sa scriu asta”

In casa sa cocheta dintr-un cartier scump al Bucurestiului, lui Sergiu Nicolaescu – imbracat intr-un costum de blugi si afisand un aer relaxat – scrisoarea descoperita de “Evenimentul zilei” i s-a parut in prima faza cunoscuta. Dar a sfarsit, pe masura ce discutia s-a adancit, drept “un fals”.

Regizorul, ajuns la varsta de 81 de ani, dar inca activ pe platourile de filmare, spune ca e intradevar semnatura lui pe prima pagina a scrisorii. A inceput sa-si aminteasca inclusiv momentul legat de cererea pentru autofinantare a cinematografiei. Dar, ajungand la fragmentul legat de “antipatriotism”, a repetat ca nu-si aminteste sa fi “turnat” vreun coleg vreodata. “Nu cred ca am scris asa ceva”, a insistat Nicolaescu.

Dupa cateva ore de la interviul acordat la el acasa reporterilor EVZ, Sergiu Nicolaescu a revenit cu un telefon, de data asta ceva mai decis: “Nu imi aduc aminte de cererea facuta pentru o audienta la Ceausescu si semnata de mine, dar aceea (prima coala a scrisorii – n.r.) ar putea sa imi apartina. In niciun caz, a doua hartie nu-mi apartine. Nu e genul meu sa fac asa ceva. Nu cu doi oameni cu care nu am nimic de impartit”.

Intrebat daca sugereaza ca ar fi scris altcineva scrisoarea, regizorul a raspuns:”Nu, nu pot sa spun asta! Dar nu miaduc eu aminte. (Pauza) Scrieti ce vreti! Dar nu-mi aduc aminte. Si eu ma mir ca am putut sa scriu asta. Daca am scris-o eu. Nu puteam sa fac asa ceva. Niciun motiv nu ma putea determina sa scriu asa ceva”.

SURSA: EVZ

You might also like
Leave A Reply

Your email address will not be published.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

RO: Folosim "cookie" pentru ca Uniunea Europeana isi manifesta prostia prin orice mijloace. Oricum, noi credem in libertatea internetului, utilizarea sa responsabila si din acest motiv nu simtim nevoia sa enervam inutil oamenii. Pentru viitor, la urmatoarele alegeri Euro-Parlamentare, va recomandam sa ganditi mult mai mult cu propriul vostru cap. Utilizam cookie-uri pentru a fi siguri ca va oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă continuați să utilizați acest site vom presupune că sunteți mulțumit de acesta situatie.
Pentru mai multe informatii va invitam in pagina "Privacy Policy"...
EN: We use "cookies" because the European Union expresses stupidity by any of means. However, we believe in the freedom of the Internet, use his with responsibility and don't feel the need to disturb people unnecessarily. For the future, to the next European Parliamentary Elections, we should think much more with our own head. We use cookies to ENSURE That we Provide the best experience on our website. If you continue to use our site you will must to accept this situation.
For more information, please visit the "Privacy Policy" page ...

Close