Parerea ta conteaza, scrie-ne !
Ce ascunde cresterea promovabilitatii la bacalaureat?
Opinia rectorului UV Timisoara, Marilen Pirtea
Cresterea promovabilitatii la bacalaureat ascunde incapacitatea statului de a oferi o alternativa pentru unul din doi absolventi de gimnaziu. Ratele de promovare cresc pentru ca multi tineri nu mai dau acest examen!
Incapacitatea statului roman de a oferi tinerilor sansa unui viitor decent este evidenta in momentul in care ne dam seama ca aproape jumatate dintre absolventii de gimnaziu ajung sa nu promoveze bacalaureatul.
Realitatea este cosmetizata de… statistici. Daca ne uitam la ratele de promovabilitate a examenului de bacalaureat, observam ca acestea se inscriu pe o tendinta ascendenta. Insa, daca ne raportam la numarul elevilor care au absolvit gimnaziul, vom vedea ca, in medie, aproape unul din doi elevi nu obtin diploma de bacalaureat. Cifrele sunt preluate dintr-o analiza a specialistilor de la Centrul de Politici Publice al Universitatii de Vest din Timisoara (CLICK AICI…). Concluzia acestora este una alarmanta: ratele de promovare a bacalaureatului cresc pentru ca multi tineri nu mai dau acest examen!
Aceasta situatie este una foarte nefericita pentru fiecare dintre noi, in primul rand pentru tinerii care ajung sa renunte la bacalaureat. Prea putini dintre ei gasesc o alternativa in invatamantul profesional. Ce se intampla cu acesti tineri, ce sanse au ei de a se realiza, de a duce o viata decenta in Romania? Avem nevoie de investitii, de asumare, de proiecte concrete, pentru a le oferi o promisiune credibila acestor tineri ca pot sa ramana in Romania si sa isi gaseasca locul lor in viata.
Desigur, aceasta incapacitate de a gasi o solutie – alta decat aceea de a-i ingramadi in universitati pe locuri cu taxa sau la specializari fara cerere, ceea ce am vazut inainte de 2010, are efecte imense asupra dezvoltarii Romaniei. Aproape jumatate dintre generatiile de tineri nu contribuie la dezvoltarea Romaniei, intr-o etapa in care am ajuns la un deficit de forta de munca. Desigur, dupa 8 – 12 ani in care le-a fost platita scolarizarea, din banii nostri, ai tuturor celor care contribuim la bugetul de stat.
Bacalaureatul diferentiat nu este o solutie, ci inca un remediu care ne deturneaza de la problema reala: incapacitatea statului roman de a gasi o solutie pentru acesti tineri. Esentiala este o alternativa, care, indiferent cum se numeste, filiera tehnologica, scoli de meserii, invatamant dual, sa constituie baza pentru evolutia profesionala a acestor tineri.
Pentru ca aceste lucruri sa devina realitate este nevoie atat de vointa politica, cat si de expertiza. Imi manifest public intentia de a cauta sustinere pentru un proiect legislativ prin care sa adaptam legislatia din domeniu. Astfel, vom da sansa la un viitor decent zecilor de mii de tineri pe care statul omite sa ii includa in statistici.
Rectorul Universitatii de Vest din Timisoara
Prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea