Parerea ta conteaza, scrie-ne !
Otelaria de la Otelu Rosu poate fi redeschisa
Combinatul Mechel de la Otelu Rosu se poate redeschide in luna mai a acestui an datorita unui proiect de management economic fundamentat de cativa ingineri printre care se regasesc si cativa localnici.
O data cu inchiderea combinatelor Mechel din Romania situatia sociala a catorva mii de angajati din orase mono-industriale a ajuns sa fie critica, riscand ca acestea sa devina localitati fantoma, aproape lipsite de populatie sau numai cu cetateni batrani.
De mai mult de 6 luni aproape la fel de disperata este si situatia in Otelu Rosu, orasul de pe Valea Bistrei fiind vatra siderurgica de peste 215 ani. Trimisi in somaj tehnic la inceputul toamnei trecute cei aproape 600 de angajati s-au mai imputinat pe parcursul iernii iar saptamana trecuta 430 de angajati si-au primit preavizele de concediere de la societatea Ductil Steel – Buzau, subsidiara a grupului rus Mechel, in unitate urmand sa ramana numai 30 de angajati care sa se ocupe de conservarea instalatilor.
Managementul local nu are nicio legatura cu fantasmagoricele privatizari de tip “mebo” (Management Employee Buyouts), promovata asiduu in perioada de inceput a anilor ’90 de catre Mircea Cosea, Nicolae Vacaroiu, Adrian Nastase in frunte cu Ion Iliescu, toti acestia fiind adepti ai unei “privatizari facute in interesul poporului muncitor”.
Intregul proiect se afla in faza finala, urmand sa fie prezentat administratorului judiciar Arin Stanescu, RIVA Insolvency Specialists, de acesta depinzand in totalitate salvarea otelariei de la Otelu Rosu.
Indiferent de vorbele ce se aud mereu prin presa, mass-media avand grija sa implice tot timpul politicieni din diverse partide, in proiectul local nu apare niciunul, toti cei ce s-au hotarat sa acorde o mana de ajutor metalurgiei de banatene sunt simpli ingineri ce cauta solutii pentru a pune la dispozitie resursele financiare indispensabile nivelului de lichiditati pentru productie, “cash flow”.
In acest moment putem prezenta etapele de derulare a proiectului si care isi va regasi startul in urmatoarele saptamani o data cu prezentarea sa administratorului judiciar desemnat. In cazul in care proiectul va primi aprobarea celor de la RIVA Insolvency Specialists otelaria din Otelu Rosu isi va relua productia.
Intregul proiect a izvorat dintr-o afirmatie facuta cu cateva luni in urma de presedintele Traian Basescu, cel ce atragea atentia asupra grupului rus Mechel si asupra necesitatilor de fier beton, intr-un moment in care totalitatea acestui produs folosit in Romania se aduce din Bulgaria si Turcia, pe plan national nu se produce nici macar un gram de fier beton.
Investitia, daca putem spune asa, inseamna asigurarea cheltuielilor necesare productiei de de tagla 100 x 100 in otelaria de la Otelu Rosu si prelucrarea acestora intr-un laminor modern aflat la o distanta relativ mica de oras, nu este vorba pentru inceput de laminorul 550mm din combinat si nici un altul de pe Valea Bistrei.
Productia de fier beton, in pofida problemelor economice actuale, are o piata de desfacere asigurata atat pe plan national cat si exporturi intr-o oare care masura, intregul proiect depinde astfel de adminstratorul judiciar si mai ales de adunarea generala a creditorilor programata pentru luna mai 2013.
Lasand la o parte somajul ce poate fi dezastruos pentru localnici, proiectul vine ca o sansa reala si se reflecta concret prin lipsa unor necesitati investitionale enorme, otelaria a fost conservata foarte bine pe perioada iernii si nici investitile de repornire nu sunt foarte mari.
Cu toata bunavointa unor localnici adevarati planul de salvare depinde de societatile ce au bani de recuperat de la Ductil Steel, creditorii au un cuvant foarte greu de spus in luna ce urmeaza, trebuind sa se tina cont de interesele Mechel, ale Invest Nikarom – Bucuresti, proprietara actuala a combinatului cel putin din punct de vedere juridic. Al trei-lea “hop” ce mai trebuie sarit este statul roman, mai precis CFR-ul ce intentioneaza desfintarea garii de marfa de la intrarea din Otelu Rosu.
Cu toate acestea, vazand “pasiunea” cu care s-a insinuat in grupul politicienilor caraseni a deputatei Valeria Schelean credem ca in acest moment domnia sa poate sa-si aduca contributia dezinteresata, nu degeaba a sustinut in instanta ca Gruia Stoica este tatal fetitei sale.
Ca o scurta paranteza, pentru cei ce nu stiu, Gruia Stoica este cel mai mare transportator pe caile ferate din Romania iar interesul sau pentru colegiul unde se afla Otelu Rosu si “fetita lui” poate conduce la salvarea catorva sute de locuri de munca.