POLITICIENII ROMANI
Constitutia garanteaza libertatea exprimarii

Hotnews, Rheinmetall, TAB-ul si tunelul Berna

Mama Omida si transportorul Agilis

In 1954 avea loc la Detroit un summit al producatorilor americani de tancuri si Chrysler a pus punctul pe i zicand ca cea mai importanta conditie de viitor e ca magaoaiele blindate sa incapa in tunelul Berna, Lotschberg Tunnel, spre Germania ca acolo trebuiau sa ajunga tancurile daca rusilor le venea chef de distractie.

Stiu, tancul nu e TAB dar na… sunt cam din aceiasi familie, adica masini blindate de lupta. Cu alte cuvinte, in momentul cand americanii isi stabileau liniile generale ale noului lor tanc, sa fie siguri ca pot circula spre estul european isi luau ca revelment dimensiunile tunelului Berna, la noi nu e problema. Toti suntem niste “mame omizi”, noi stim cum va arata noul produs inainte de a-l proiecta cineva. Americanii au ca unitate de masura “tunelul”, noi centimetrul si kilogramul, chestii demne de un laborator farmaceutic. Stim, inainte de a-l proiecta cineva (repet), ca noul tab va avea 8,02 metri lungime si 2,99 metri latime (“fara oglinzi”, important amanunt 😀 ).

Bai frate, cat de putin trebuie sa gandeasca cei de la HotNews si Romania Military pentru a nu se prinde ca dimensiunile astea seamana al dracului de mult cu cele ale APC-ului Piranha V, cel ce are 8 metri lungime (fix) si 2,99 metri latime? A dracului treaba, ce-ti este si cu coincidenta…

12 Iun.2018: Comisiile reunite de aparare, ordine publica si siguranta nationala din Senat si Camera Deputatilor
12 Iun.2018: Comisiile reunite de aparare, ordine publica si siguranta nationala din Senat si Camera Deputatilor

Ma rog, sa trecem peste excesul de corectitudine gratuita si sa spunem ca din cate se cunoaste suma aprobata acum, 228 milioane euro, urmeaza sa finanteze faza de cercetare/dezvoltare si constructia celor 7 prototipuri dar nici macar aceasta valoare nu este una batuta in cuie din moment ce totul este comercial si ca totul se poate negocia.

12 Iun.2018: Comisiile reunite de aparare, ordine publica si siguranta nationala, deputat Gheorghe D. Caprar si senator Marcel I. Vela
12 Iun.2018: Comisiile reunite de aparare, ordine publica si siguranta nationala, deputat Gheorghe D. Caprar si senator Marcel I. Vela

Declarandu-se cunoscatori, sfertodoctii de la Hotnews si Romania military, au reusit sa propteasca oistea in gard fara sa clipeasca. Au lansat datele tehnice ale APC-ului dar nu au habar de aprobarea data la data de 12 iunie 2018 de comisiile reunite de aparare, ordine publica si siguranta nationala din Senat si Camera Deputatilor. Nu prea au habar nici de ceea ce scrie in scrisoarea pe care spun ca au consultat-o. Ei bine, in detaliu se specifica aaprobarea finantarii procesului de proiectare si omologare a prototipurilor cu suma de 228 milioane euro, necesari pentru constructia a 6 prototipuri in 7 exemplare: APC amfibiu, evacuare medicala, post de comanda, CBRN, Mortier si vechicul de recuperare. Se vor construi cate un prototip pentru fiecare versiune in parte iar versiunea APC amfibie va avea doua exemplare din care unul va fi folosit la testele de rezistenta.

APC Agilis, versiuni
APC Agilis, versiuni

Pentru detalii privind constructia prototipurilor si esalonarea productiei pentru cele 342 APC-uri Agilis va invitam sa studiati articolul “Unda verde pentru Agilis, proiectul a fost aprobat de comisiile parlamentare” (CLICK AICI…)

Proiectul de care vorbeam, aprobat de plenul comisiilor, urmeaza sa mearga in plenul parlamentului si ok-ul de acolo inseamna demararea propriuzisa a fazei “R&D”, omologarea si derularea contractului in urma caruia vor fi construite cele 342 APC-uri Agilis. Unul dintre capitolele importante ale programului prevede preluarea intreprinderii Arsenal din Resita de catre Rheinmetall Land Systems si constructia in Banat a tunurilor si turelelor pentru Agilis plus cele pentru APC-ul Piranha V dar in colaborare cu israelienii de la Elbit.

Costul total al proiectului nu a fost inca stabilit si aici vor urma, in primul rand, negocieri economice cu partea germana, stabilirea aportului acestora. Discutiile vor viza alemente ce vor include licentele, aportul tehnic si financiar al celor doua parti si un eventual offset, capitol variabil in functie de participarea germana la proiect.

Acum, in pofida exaltarii pasionatilor bastinasi, trebuie sa tragem o dunga si sa vedem care sunt dezavantajele unui APC al nostru sau proiectat pentru noi, depinde cum va pica mai bine la inima. Un astfel de proiect are ca principal handicap faptul ca nu prea ai habar pe ce ai dat banii, pe cand un transportor construit de altii si chiar dat la export, “off the shelf” cum ar veni, are avantajul ca a fost verificat, uneori chiar si in teatrele de operatiuni.

La un APC “off the shelf” stii de cate ori poate sa traga inamicul in el si cam cand e gata sa te lase in fundul gol. O sa spuneti ca teste se fac tot timpul si este adevarat dar tot adevarat este si faptul ca in 2004, la vreo cateva saptamani dupa ce am trimis TAB-urile romanesti in Irak am inceput sa le aducem inapoi pentru ca nu corespundeau necesitatilor de protectie. Bineinteles, ceea ce trimisesem in Irak erau suficient de testate, vreme de vreo patru decenii pentru ca in realitate erau BTR-uri rusesti care au vazut multe invazii “fratesti”.

In Afganistan nici nu le-am mai trimis, daca nu gresesc eu si daca gresesc inseamna ca au facut atat de putini purici pe acolo incat sunt putini cei ce-si amintesc de ele. Totusi, pentru ca tot trebuia sa ne aratam “barbati”, am inceput sa ne smiorcaim direct la americani si aia ne-au donat niste Humvee si ulterior vreo cateva zeci de MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected, masini blindate Rezistente la Mine si Protejate la Ambuscade).

Despre aceste eroisme gratuite va invit sa cititi articolul “De ce ne mor soldatii in Irak si Afganistan?” (CLICK AICI…).

Revenind acum la proaspata achizitie, unii vor spune ca nesiguranta este compensata de castigul tehnologic si acest lucru e mai important pentru industria specifica. Iarasi am dubii. APC-ul Agilis va avea motorul si driveline-ul (cutia de viteze, transmisia, suspensia etc.) din import, deci castigul tehnologic e zero. Tot din import va proveni electronica si senzorii iar castigul o sa fie tot zero.

Cei ce vor spune ca desfacem motoarele si dupa ce vedem cum sunt construite ne apucam sa proiectam noi altele vor intelege pana la urma ca ideea este una retardata. Chinezii fac asta in cazul motoarelor rusesti de aviatie si inca de vreo 30 de ani, cu multe miliarde de dolari aruncati pe geam. Apropo, pentru a evalua “castigul tehnologic” al asiaticilor o sa va spun ca se afla cam cu doua decenii in urma rusilor iar acestia sunt cu vreo 30 de ani in urma motoarelor americane.

Dupa motor si driveline cel mai important lucru zic ca este carcasa dar cu toata extraordinara industrie metalurgica de care am dispus nici macar nu avem idee ce inseamna un blindaj modern. Sunt sigur ca sunt metalurgisti printre cei ce citesc aici iar acestia stiu ce s-a topit in otelariile romanesti. Cu siguranta vor fi blindaje compozite, ceramica si aliaje metalice de mare densitate ce includ tungsten (wolfram) pe care si acum si inainte il topeam doar teoretic, in laborator. Din aceste motive simple, cred ca blindajele pentru transportor vor sosi gata confectionate de prin Germania iar noi o sa invetem cum sa le strangem suruburile…

Nici in privinta armamentului din dotare lucrurile nu stau tocmai bine, asta pentru a nu spune ca avem un “animal castrat”, in timp ce rusii (ca doar nu ne pregatim pentru albanezi) tocmai au inceput sa experimenteze tunuri rapide de 57 mm pentru APC-uri. Carevasazica, de calibru aproape dublu fata de ceea ce vom avea noi. Tunurile de calibrul 30 mm. ce vor fi fabricate la intreprinderea Arsenal din Resita nu mai sunt chiar un “varf de gama”, cam toata lumea face asa ceva iar diferentele sunt aproape neglijabile.

Macar daca pe turela se puneau doua rachete AT, cum ar fi Spike ER, puteai sa ai sperante in fata unui Kurganets rusesc.

Asa, platim 228 milioane de euro in avans si ramane sa ne intrebam unde este castigul nostru dupa ce o sa invatam din nou sa sudam si sa strangem suruburi.

© Matei DONEA – 18 Iunie 2018

FacebookLinkedInTwitterGoogle+
You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

RO: Folosim "cookie" pentru ca Uniunea Europeana isi manifesta prostia prin orice mijloace. Oricum, noi credem in libertatea internetului, utilizarea sa responsabila si din acest motiv nu simtim nevoia sa enervam inutil oamenii. Pentru viitor, la urmatoarele alegeri Euro-Parlamentare, va recomandam sa ganditi mult mai mult cu propriul vostru cap. Utilizam cookie-uri pentru a fi siguri ca va oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă continuați să utilizați acest site vom presupune că sunteți mulțumit de acesta situatie.
EN: We use "cookies" because the European Union expresses stupidity by any of means. However, we believe in the freedom of the Internet, use his with responsibility and don't feel the need to disturb people unnecessarily. For the future, to the next European Parliamentary Elections, we should think much more with our own head. We use cookies to ENSURE That we Provide the best experience on our website. If you continue to use our site you will must to accept this situation.

Close