Parerea ta conteaza, scrie-ne !
Turist prin Clisura Dunarii
Orasul Moldova Noua si ostrovul din mijlocul Dunarii
Zona romaneasca de clisura de pe parcursul Dunarii a cunoscut in ultimii trei sau patru ani o dezvoltare turistica exponentiala si asta se datoreaza intr-un procent apreciabil eforturilor manageriale depuse in arealul situat la intrarea fluviului in tara de primarul Adrian Torma din Moldova Nou, acesta avand un rol predominant in dezvoltarea unor facilitati turistice si de acces la trecerea fluviului cu bacul.
Daca numai cu cativa ani in urma existau putine facilitati turistice pe malul romanesc al Dunarii, cel sarbesc avea mult mai multe lucruri de oferit si in primul rand ma gandesc la statiunea Bela Crikva, situata la aproximativ 15 Km. de vama Naidas, orasul Veliko Gradiste, castelul de la Golubac ori multe altele cum mergi in sus pe firul apei spre Pancevo sau Belgrad.
La noi, ca asa este cand Dumnezeu iti da dar nu iti baga si in traista, nu ne puteam lauda decat cu frumusetile naturale ale Cheilor Nerei si cel mult cu statiunea Baile Herculane care oricum nu sunt situate in clisura.
Pe parcursul romanesc al Dunarii, prima localitate importanta intalnita este Moldova Noua – un fost centru minier despre al carui trecut cred ca este mai bine sa nu vorbim din moment ce a lasat urme de nesters in memoria colectiva si geografica. Oamenii deosebiti de primitori din Moldova Noua s-au zbatut mult timp sa iasa dintr-un oras pe care-l putem asemui cu un ghetou, chinuiti de saracie si un depozit de steril pentru care sarbii chiar ne-au dat in judecata la curtile internationale de justitie dar am scapat ieftin pentru ca noi suntem in UE iar vecinii de peste Dunare, nu.
La fel ca in alte orase romanesti, ajutat putin de natura locurilor poti face un bici care sa pocneasca frumos, aproape din nimic.
In timp dar si intr-o emisiune realizata cu primarul orasului Moldova Noua, Adrian Torma, acesta ne spunea ca in momentul in care si-a castigat mandatul a gasit un oras sarac, a gasit o parte din proprietatile urbei instrainate catre corporatii straine iar singurul proiect viabil era punctul vamal si trecerea Dunarii cu bacul pe care a reusit sa le concretizeze spre finele anului 2019.
Unul dintre obiectivele naturale pe care primarul Adrian Torma il pomoveaza de mai multi ani este Ostrovul, insula din mijlocul Dunarii ce este un loc milenar plin de frumuseti si pentru a le descoperi trebuie doar sa-ti rezervi timpul necesar. Spatiul a fost adus la stadiul de rezervatie naturala avifaunistica in anul 2004 si face parte din Parcul National Portile de Fier dar se incearca edificarea unor facilitati turistice in locurile unde ecosistemul nu va fi afectat.
Insula adaposteste multe minuni si legende iar una dintre cele mai importante spune ca aici a fost inmormantat Attila, “Biciul lui Dumnezeu”. Tot aici se gaseste o colonie de cai salbatici cu aproximativ 60 – 80 de exemplare ce traiesc liber. Caii de pe insula nu sunt chiar salbateci in adevaratul sens al cuvantului ci doar salbaticiti, anterior acestia au apartinut crescatorilor sarbi de cabaline din Moldova Veche si erau ingrijiti cu ajutorul unui bac care a disparut imediat dupa revolutia din 1989. Cu toate ca acestia nu sunt similari cu cei de pe continentul american, raman cu siguranta ultima colonie cabalina din Europa dupa ce aceea din Delta Dunarii – padurea Letea, a disparut.
Tot din taramul inmprejmuit de apele fluviului, pe parcursul perioadei de vara, rasar flori deosebite cum ar fi orhideele salbatice si chiar daca nu sunt la fel de somptuase ca acelea din magazine sunt deosebite prin unicitatea lor continentala la care se adauga speciile de pasari ce traiesc sau cuibaresc in zona si care la randul lor sunt protejate de statutul special al rezervatiei.
Coborand in jos de la Moldova Noua spre “cazane” si hidrocentrala Portile de Fier, primul obiectiv intalnit de turist este “Cula” (“turn”, lb. turca) numita si Fortificatia Ladislau de la Coronini. MIcuta cetate a fost construita in secolul al XIV pe timpul imparatului Sigismund, mica cetate reprezentand un punct important in apararea Dunarii de otomani si punct nodal de rezistenta al lui Iancu de Hunedoara si a fiului sau Matei Corvin in razboiul civil maghiar.
Dupa batalia de la Mohacs din 1526, cand Imperiul Otoman a invins Regatul Ungar, cetatea a fost cucerita si distrusa de turci, teritoriul rebotezat Alibeg fiind inclus in Pasalacul de Timisoara. Ulterior, dupa ce Imperiul Austriac a eliberat banatul de turci, pe timpul Mariei Tereza, a fost reparata si in apropiere a fost instalat pilonul de ancorare a lanturilor care zagazuiau circulatia navelor pe fluviu. Celalalt capat al lanturilor de control a navelor care traversau Dunarea au fost instalate pe malul sarbesc langa Cetatea Golubac.
Dintre numeroasele posibilitati de cazare prezente in zona, turistul se poate odihni in oricare dintre acestea si cu siguranta nu va avea decat de castigat, astfel va putem recomanda pensiunea “Casa Luca” si hostelul “Baba Caia”, numit astfel dupa singura stanca prezenta pe traseul romanesc al Dunarii si care rasare din apa fluviului pana la o inaltime de 7 metri chiar in fata acestui loc de cazare. Pensiunea se afla situata in orasul Moldova Noua iar hostelul la numai patru kilometri de Ostrov si de oras, langa ruinele fortificatiei Ladislau (“Cula”).
© Matei DONEA – 17 August 2020
Multumim primarilor Luca Malaiescu si Adrian Torma care au sprijinit din toate puterile “expeditia” publicatiei noastre. Asistenta tehnica: Cristi Baila, Alina Barbulescu, Claudiu Stefan Csortan, Nistor Micsescu.