POLITICIENII ROMANI
Constitutia garanteaza libertatea exprimarii

Schimbare de orientare dupa ce DJI a prezentat drona FPV?

Chinezii de la DJI isi doresc sa intre pe piata FPV dar fara succes, cred cei mai multi

O data cu abordarea unei legislatii unitare pe plan european, in ceea ce priveste dronele, dar si posibila restrangere a pietei de profil, Uniunea Europeana find unul dintre marii consumatori UAV, producatorul chinez DJI a decis sa abordeze segmentul FPV – First Peson View, un domeniu sportiv cu aplicatie competitiva sau de antrenament sportiv.

Descriere facuta de mine aici nu reflecta domeniul in intregul sau dar utilitatea acestor dispozitive tine mai mult de sport si entertainment, divertisment, la care se adauga competitiile sportive cum sunt cursele de viteza sau indemanare.

Pentru ca modificarile legislative in Europa au intrat in vigoare doar la inceputul acestui an nu este o neconcordanta daca voi mentiona ca DJI lucreaza la aceasta drona de mai mult de doi ani din moment ce legislatia a fost adoptata de UE in mai multe etape incepand chiar din 2016.

Acestea fiind spuse, ce vedem acum din partea chinezilor vine sa cucereasca un nou segment din randul pasionatilor de drone dar daca ar fi sa ma intrebe cineva pe mine i-as spune ca nu sunt prea multe sanse in aceasta directie pe care o consider gresita pentru DJI. In primul rand trebuie tinut cont de faptul ca producatorul nu a prezentat datele tehnice ale dronei, ceea ce se cunoaste sunt zvonuri puse cap la cap de pasionati, dar daca acestea sunt reale nu vad nicio sansa ca noua drona sa apara in competitii, implicit numarul utilizatorilor va fi mai mic.

Caracteristicile generale ale dronei ce probabil se va numi DJI Flash FPV si va fi lansata cel mai probabil pe 2 Martie, vorbesc de urmatoarele performante:

  • Timp maxim de zbor: 20 minute
  • Viteza maxima: 90 Km/h
  • Greutate MTOW: 790 Grame, oricum sub pragul de 800
  • Video: 4K/60 FPS si FullHD la 120 FPS, inregistrarea se face “on board” iar transmisia video va fi 1280/720p sau cel mult FullHD (1920/1080p).

Probabil tot din punct de vedere comercial, DJI a decis ca vanzarea dronei sa se faca intr-un sistem “combo” care cuprinde drona, telecomanda acesteia si ochelarii de tip “realitate virtuala”, Goggles. Acest sistem de comercializare va aduce, sunt sigur, alte impedimente la o vanzare masiva pentru ca pe piata exista de cativa ani sistemul Goggles al chinezilor si impactul acestora a fost minim chiar si dupa aparitia celei de a treia generatii, a existat una intermediara intre v1 si v2, sau v2+ cum i se mai spune. Sigur, performantele generatiilor anterioare de “ochelari” sunt mai modeste dar fiecare dintre ele folosesc acelasi sistem OcuSync si chiar daca versiunile ceva mai vechi nu sunt competitive din punct de vedere al vitezelor de transmisie ele sunt compatibile.

DJI Flash racing drone, combo pack
DJI Flash racing drone, combo pack

Ce se gaseste in pachetul “combo”, cu alte cuvinte: ce primim de 1.500 de euro? Asa cum am spus, pachetul contine drona, ochelarii Goggles v2+, doua baterii, cabluri si un nou model de telecomanda care seamana foarte mult cu gamepad-urile xBox si PlayStation iar puse cap la cap, pachetul DJI FPV se pare ca va avea un pret de comercializare in Europa cuprins intre 1.100 si 1.500 Euro. Daca veti crede ca este mare va rog sa tineti cont de faptul ca numai ochelarii FPV au acum un pret de comercializare de cca 600 Euro, minimum 2.800 lei in Romania. Pretul calculat de mine pentru Europa tine cont de taxele vamale si faptul ca majoritatea informatiilor disponibile acum o cifreaza la un pret cuprins intre 1.100 si 1.600 dolari SUA, ceea ce in Europa se traduce in euro datorita taxelor.

In privinta dronei putem spune ca respecta filosofia de inceput a DJI, respectiv sisteme de detectie a obstacolelor, dar doar in partea frontala, pe sensul de inaintare. Acest lucru nu cred ca o face foarte sigura in timpul evolutiilor aeriene si oricum ar fi, atata timp cat este pilotata FPV doar prin intermediul ochelarilor, nu cred ca ar ajuta-o prea mult senzorii asezati la 360 de grade, la viteza maxima este aproape imposibil ca drona sa mai detecteze obstacole, sa proceseze informatiile si sa reactioneze.

Un alt lucru “neplacut”, zic eu, sunt materialele folosite la constructie dar aceasta opinie se bazeaza doar pe un unboxing prezentat pe internet, nu exista detalii despre structura interna dar lucrand cu plastic la exterior este greu sa faci ceva solid care sa nu se imprastie in toate directiile in urma unei ciocniri produse la viteza de 90 Km/h.

Personal o consider un esec comercial, nu cred ca va avea un impact mai mare decat ochelarii Googles, lucru ce imi arata neputinta chinezilor de a depasi nivelul pe care l-a atins DJI Mavic 2 in anul 2018. De la momentul respectiv au aparut diverse “miniaturi” de UAV (drone) dar niciuna nu a imbunatatit doua dintre cele mai deficitare capitole ale produselor DJI. Primul punct nevralgic pe care il am in vedere, chiar daca acest lucru nu se aplica la noua drona ce va fi lansata luna viitoare, este sistemul APAS, sistemul asistenta pilotului in timpul zborului. Oricine a zburat cu o drona cunoaste problemele din timpul evolutiilor aeriene si faptul ca obstacolele pe care nu le vezi pe ecranul telefonului (anyway you want) de la remote, nu le “vede” nici drona si ai toate sansele unei pagube financiare importante. Al doilea punct nevralgic al DJI, in ansamblu, este autonomia de zbor. DJI nu reuseste sa treaca de o jumatate de ora decat la Mavic Air 2 dar aceasta este foarte usoara iar acest lucru o duce spre 40 de minute de zbor in conditii ideale.

Repetand faptul ca in acest moment nu se cunosc detalii despre performante nu pot sa mai iau in calcul si existenta unui sistem ADS “A’ sau “B”dar daca drona poate zbura mai sus de 120 de metri atnci necesitatea este deja o obligatie pe care imi e greu sa mi-o inchipui “indesata” in cele nici 800 de grame.

O alta problema pentru DJI sunt interdictiile aplicate companiei de catre Statele Unite, americanii aducand acuzatii ca firma fura informatii pentru guvernul Chinez, iar acest lucru poate limita si mai mult numarul utilizatorilor la care se adauga restrangerea pietei europene datorita legislatiei ceva mai putin permisive.

Concluzionand sec, intrevad un esec comercial care va completa panoul problemelor de siguranta publica din Europa si spun acest lucru pentru ca in Romania sunt multi “nebuni” capabili de prostii.

© Matei DONEA – 15 Februarie 2021

You might also like
Leave A Reply

Your email address will not be published.