Parerea ta conteaza, scrie-ne !
Ioan Popa confirma fara tragere de inima, “am dat de dracu’!”
Americanii au o vorba: "De fisc si de moarte nu scapa nimeni", in rest e de bine!
Fara prea multa tragere de inima si cu o alta exprimare, primarul Ioan Popa, zis si Pinocchio, confirma ceea ce noi, POLITICIENII ROMANI, am scris in urma cu mai multe luni referitor la proiectul de reintroducere a tramvaiului in Municipiul Resita: “Am dat de dracu’, nu mai este cale de intoarcere!”.
Pe motivele aratate de noi in mai multe randuri, proiectul primarului Ioan Popa de reintroducere a tramvaiului in Resita trebuie sa mearga inainte altfel lucrurile vor lua o turnura extrem de complicata pentru municipalitatea resiteana si cu siguranta va insemna inca un faliment al lui Pinocchio, cel politic venind dupa acela cu taieteii din urma cu mai multi ani.
Proiectul, in ansamblul sau, are mai multe etape si vizeaza infrastructura de rulare, o serie de acareturi necesare transportului de pasageri iar constructia efectiva a tramvaielor va fi efectuata de catre turcii de la Durmazlar Makina care ii si da insomnii primarului chiar daca acesta nu recunoaste. De ce are totusi Ioan Popa dureri de cap din cauza turcilor? Simplu! Productia celor 13 garnituri a fost adjudecata turcilor si respectivii s-au apucat de treaba, pare se ca un prototip a si fost construit urmand sa fie adus la Timisoara pentru teste si certificarile europene. Ei bine, daca totul va merge “ca pe sine” pentru Durmazlar Makina acestia vor livra tramvaiele iar primarul Resitei n-o sa aiba pe unde sa circule cu ele din moment ce etapa de constructie a infrastructurii a ramas in aer.
Asa cum se stie licitatia de constructie a caii de rulare a fost listata in Sistemumul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) dar cele doua oferte facute de Alstom si Strabag au depasit bugetul aprobat si licitatia a fost anulata iar o modificare (rebugetare) a proiectului nu se poate face decat dupa o eventuala reluare a procedurilor de aprobare de la Bruxelles, un aport financiar venit din partea administratiei locale, chiar printr-un imprumut, nu este posibila pentru ca se incalca acordurile de cofinantare. Drept urmare, Pinochio a venit cu o solutie despre care n-a dat prea multe detalii dar s-a referit la contopirea etapei de constructie feroviara cu urmatoarele doua, astfel urmand sa se ajunga la un buget mai mare si posibilitatea de realizare a infrastructurii feroviare.
Acum vine distractia pentru ca ce nu a spus primarul este cum va realiza respectivele economii din care sa plateasca diferentele de pret la constructor, nu a pomenit ca dupa lege asta suna fix ca o deturnare de fonduri si i-am mentionat acest lucru, chiar daca Ioan Popa a zis ca nu si ne-a invitat sa participam la negocieri (nu stim in ce calitate, probabil spectatori).
Babeste explicand, atunci cand pentru prima etapa ai 10 lei dar ea costa 14, nu poti sa scoti bani din etapa a doua sau a treia, nici macar daca pe acelea le realizezi gratis, orice economie financiara se intoarce la bugetul de stat si daca nu se intampla asa inseamna ca se face puscarie direct, fix a doua zi e DIICOT-ul cu DNA-ul si cu toate parchetele din lume pe capul lui Ioan Popa!
Cel mult, daca reuseste sa faca economie, o sa primeasca felicitarile fiscului dar niciodata n-o sa poata sa-si traga piscina in fata primariei chiar daca i-au ramas bani.
Mai mult de atat, consilierii locali, sustinand si ei artificiile din proiectele primarului, isi asuma la randul lor o raspundere penala atat in fata statului roman cat si a europenilor care o au acolo unde trebuie pe Laura Codruta Kovesi si OLAF, forul european care se ocupa tocmai cu evitarea acestor “smecherii”. Pana una alta, ca nu-i vrem raul omului, am incercat sa subliniem ca indiferent cate etape include in urmatoarea licitatie nu poate folosi banii de la stadiile urmatoare la primul tronson unde, pana acum, s-au prezentat cu proiecte de executie doar cei de la Alstom si Strabag care au cerut cu 45 si respectiv 39 de procente peste maximum bugetat al proiectului.
Nici macar ordonanta de guvern despre care vorbea si primarul ca o asteapta alaturi de alti edili nu este o solutie, o Hotarare de Guvern care sa permita compensarea diferentelor de preturi, aparute datorita inflatiei sau unor conjuncturi economice care afecteaza piata in ansamblul sau. Ei bine, la propunerea Ministerului Dezvoltarii, Guvernului Romaniei a adoptat un proiect de act normativ ce va reglementa problema majorarilor de costuri la proiectele finantate din bani publici dar nimic despre diferentele de pret la proiectele cu finantare mixta, nationala si comunitara.
Ca o raza de speranta putem spune ca ordonante similare au fost deja luate in Franta si Germania dar chiar si asa, daca aceste state sunt cele mai importante contributoare la bugetul Uniunii Europene, acestea nu reprezinta comunitatea si implicit nu pot decide in numele celorlalti, functionarea UE se face prin decizii adoptate in unanimitate si exista macar posibilitatea teoretica ca o hotarare sa fie blocata de cel mai neinsemnat membru.
Nu ma bucur de proaspata criza din alianta de la putere si chiar daca guvernul va face rost de bani de cine stie unde, domnule primar: ”ciuciu bani”! Stand stramb sa judecam drept, nici n-ar fi posibil financiar pentru ca actualmente se afla in derulare sau urmeaza sa demareze proiecte ce insumeaza zeci de miliarde de lei si un aport de numai 10 procente suplimentar din partea statului poate insemna multe miliarde de lei pe care Romania nu ii are si nici nu are cum sa-i procure.
Nu mai spun ca acel PNDL editia a trei-a se afla de la inceput cu un picior in groapa iar PNRR-ul se pare ca deja a fost ingropat fara prea multe sanse sa mai fie revitalizat.
Prin urmare, mai usor cu entuziasmul prin presa si cu aruncatul prafului in ochii oamenilor. Partea super funny, spun eu, e ca tramvaiele vor fi livrate de turci numai ca o sa vedem la ce vor fi bune, poate cu roller coaster, montagne russe-ul despre care vorbea primarul cu cateva saptamani in urma e solutia tare cred ca ideea i-a venit acestuia cand a vazut ca sosesc tramvaiele din Turcia si el nu are ce face cu ele ( 😀 ), mai degraba o sa le vedem cum aluneca la vale printre serverele padurii de servere, de sus de pe deal, de la cucurigu!
Astept reactiile entuziaste ale “gugustiucilor” resiteni, oameni spalati pe creiere, cei carora oricine le poate servi orice iar ei inghit tot, ca o gastele!
Parca il si vad pe primar, in fiecare seara, cum se roaga la Doamne-Doamne ca Donea sa aiba dreptate si tramvaiele sa nu primeasca certificarile europene in timp util, pe langa faptul ca a inceput sa-si numere cu grija procentele ramase. E si asta o chestie, nu-i asa?