Parerea ta conteaza, scrie-ne !

Romania renuta sa mai cumpere avionul american F16 !
Romania a renuntat sa mai cumpere cele 24 de avioane F16 din programul de modernizare a aviatiei militare, “Avionul multirol al Fortelor Aeriene”, iar MApN-ul studiaza reluarea procesului de licitatie pentru achizitionarea avioanelor militare de lupta.
Biroul de informare din Statul Major al Fortelor Aeriene Romane, ROAF, ne-a comunicat astazi o informatie ce va ingrijora intreaga societate, in timp ce Ministerul Apararii Nationale conduse de generalisimul Gabriel Oprea se face “ca ploua”. La fel de tacut este Secretariatul General al Guvernului si CSAT-ul, acestia din urma ne-au refuzat orice informatie iar SGG trimitandu-ne la MApN, intr-un fel sau altul orice doresc ei e secret pe banii nostri. Tot “nepasarea” rezulta si din partea Presedentiei, a Statului Major General si a celor doua comisii de aparare conduse in parlament de Teodor Melescanu si Costica Canacheu.
Nepasarea guvernului, incompetenta parlamentarilor din comisiile de aparare sau reaua vointa venita din partea CSAT-ului sunt capitole pe care le vom analiza in viitor, este mult mai important sa analizam ceea ce inseamna raspunsul venit din partea generalului Carnu Fanica, seful Statului Major al aviatiei militare, deteriorarea extrem de grava a securiatii nationale la care suntem expusi prin oprirea acestui program.

F-16 Fighting Falcon, Royal Netherlands Air Force - RNLAF & Whitney Houston - Star Spangled Banner, US National Anthem
“In 2011, MApN-ul a continuat eforturile de adaptare la conditiile economico-financiare actuale, avand in derulare activitati pentru elaborarea unei noi conceptii privind avionul multirol pentru Fortele Aeriene, tinand cont de etapele de achizitie, conditiile de finantare si implementare a programului in perioada 2011-2015”, ne-au precizat reprezentantii aviatiei militare iar cum majoritatea avioanelor MiG 21 Lancer modernizate la inceputul anilor 2000 isi vor epuiza resursa de zbor in perioada imediat urmatoare, am fost informati de SM-ul aerului ca in masura fondurilor disponibile s-au luat masuri pentru prelungirea perioadei de utilizare, pana la intrarea graduala in dotarea aviatiei militare a noilor avioane.
Problemele bugetare ce au stat in fata guvernului pe parcursul ultimilor doi ani, impreuna cu problemele ridicate in parlament de opozitie, au condus la incetinirea proiectului de achizitie a unor avioane militare multirol, asa cum a stabilit CSAT-ul in sedinta din martie 2010. Informatiile prezentate publicului de catre guvern, MApN sau CSAT au fost extrem de putine si nimeni nu cunoaste ansamblul proiectului de achizitie, acesta fiind catalogat drept un secret de stat.Pai bine, dom-le, secret, secret dar acesta nu e nici-un secret, va “rasufla” in a doua secunda dupa ce primul avion F16 cumparat va survola spatiul aerian romanesc. Nimeni nu i-a intrebat pe cei responsabili de numarul de rachete ce le va avea la bord, specialistii in domeniu vor preciza cu exactitate capabilitatile aparatelor. Singurele motive de secretomanie ce stau in picioare sunt perspectivele programului. Perspectivele programului mentionand neoficial ca in momentul actual urmau sa soseasca in Romania un numar de 24 de avioane F16 Block 25 “second hand”, de fabricatie americana dar cumparate de la aviatia israeliana, proiectul aprobat de CSAT a fost propus de grupul ELBIT Systems – Israel si Lockheed Martin – SUA, iar dupa aceasta prima etapa urmeaza achizitia a inca 24 de avioane F16, de data aceasta noi, pentru ca in perioada 2022-2025 aviatia autohtona sa fie dotata cu aparatele F35 JSF (Lockheed Martin F-35 Lightning II), un avion ce va intra in dotarea tuturor statelor membre NATO si care actualmente se afla in faza de dezvoltare.
Anii de criza si-au pus amprenta si pe aviatia militara, la un moment dat s-a discutat chiar despre formarea unei aviatii militare comune, romano-bulgare, pentru ca sumele platite sa poata fi mai usor suportate de economiile celor doua tari, Bulgaria aflandu-se intr-o situatie aproape identica – inclusiv la capitolul militar. Anii de criza si incapacitatea guvernului de obtinere a banilor necesari blocheaza un proiect vital pentru securitate, pentru angajamentele din cadrul NATO si fara sa faca vreo economie financiara. Nu avem bani sa platim avioanele americane dar in maximum un an si jumatate Romania va trebui sa apeleze la o “politie aeriana” efectuata cu avioane straine, inchiriate de la alte tari si care, bineinteles, vor fi platite tot de romani.Blazonul in armata inseamna foarte mult, practic repreznta traditia si onoarea iar dupa o suta de ani de activitate aeriana, pentru ca Emil Boc nu reuseste sa gaseasca 1,4 miliarde de dolari (dolari si nu euro), vom ajunge sa ne “pitim” sub o umbrela de avioane straine. Pentru noi, pierderea de imagine e una importanta, din pacate nu si sigura. Contractul de achizitie a avioanelor F16 este unul avantajos numai daca-l privim din perspectiva livrarilor ce vor fi facute pana in 2025, achizitionarea aparatelor F35.
Detaliile contractului de dotare a aviatiei militare nu pot fi explicate, acestea fiind secrete, dar e greu de presupus ca americanii vor mai fi chiar asa de “draguti” si sa furnizeze o tehnologie ultramoderna la un pret relativ convenabil asa cum au facut-o acum. Prin noul proiect de achizitie ce-l are in vedere Romania, aflat in elaborare la MApN, este foarte posibil sa fim nevoiti a accepta preturi mult mai piperate sau sa ne orientam spre furnizori lipsiti de perspectiva, asa cum sunt avioanele Eurofighter Typhoon, Saab Gripen sau Dassault Rafale, produse “de nisa” construite in baza unui nationalism european prost inteles ce vizeaza independenta fata de Statele Unite.
![]() |
![]() |
![]() |
Fara putinta de indoiala, nici noi si nici Bulgaria nu vom opta in viitor pentru avionul suedez Saab Gripen, acesta are in plus o serie de calitati fata de F16, principalul contraargument constand in probabilitatea ca producatorul sa fie achizitionat in anii urmatori de un grup financiar ruso-chinez, reprezentand cel putin teoretic un interes opus aliantei NATO. In ceea ce priveste aparatele europene “Typhoon” sau “Rafale” nici acestea nu ofera o perspectiva, asa cum o fac americanii prin F16 si ulterior prin F35-ul ce va dota majoritatea statelor din alianta Nord-Atlantica.
Cu siguranta, in acest moment, militarii romani nu sunt deloc fericiti. Guvernul Boc, pe langa alte nenorociri aduse economiei nationale reuseste sa puna pe butuci si securitatea nationala, tragand o palma onoarei pe care aviatia a aparat-o timp de o suta de ani.
Va recomandam alte cateva materiale despre proiectul de achizitie a avionului militar multirol, inclusiv o prezentare detailata a aparatului Lockheed Martin F16 Fighting Falcon:
[…] Romania renuta sa mai cumpere avionul american F16!; […]
nu ne trebuie avioane militare ca nu avem ce face cu ele de cine sa ne fie teama .de rusia.aceste avioane sant ff vechi.
Uite ca nu am renuntat. Mai cumparam inca 48..
Articolul avea in vedere oferta americana ce prevedea achizitia a 24 de avioane F-16 noi si la care s-a renuntat. Pana la urma am cumparat 49 second hand, 17 din Olanda si 32 din Norvegia.
Prin urmare, este corect ce am spus.