POLITICIENII ROMANI
Constitutia garanteaza libertatea exprimarii

In sfarsit, F-16 Fighting Falcon soseste in Romania!

Dupa mai mult de sase ani de zbucium militar, politic plus un scandal exacerbat de interese in mass-media, iata ca F-16 Fighting Falcon ajunge in Romania si de data aceasta va avea cocardele tricolore ce sunt atat de dragi iubitorilor de aviatie din tara noastra.

Cunoscute deja drept “Cocar Romeno” (frizura romaneasca), avioanele F-16 ce vor dota aviatia noastra militara asteapta ziua de miercuri 28 septembrie cand in hangarele bazei portugheze de la Monte Real, aproximativ 300 Km. nord de Lisabona, va avea loc ceremonia oficiala de predare primire a primelor 6 avioane din cele 12 ce vor intra in componenta Aviatiei Militare Romane (RoAF). Toate aceste prime aparate isi vor incepe calatoria spre tara in ziua de joi 29 septembrie 2016, urmand sa fie cantonate la baza aeriana 86 de la Borcea judetul Calarasi, in imediata apropiere a orasului Fetesti.

Muzica: F-16 Fighting Falcon, Royal Netherlands Air Force - RNLAF si Whitney Houston - Star Spangled Banner, US National Anthem

La evenimentul ce urmeaza sa aibe loc saptamana viitoare in Portugalia la baza aeriana Monte Real si care se va desfasura in prezenta premierului portughez Antonio Costa, a ministrului apararii lusitan, domnul Jose Alberto Azeredo Lopes, precum si a ministrului Apararii Nationale din Romania, domnul Mihnea Ioan Motoc, se va incheia cea mai importanta parte a primei etape de dezvoltare pentru aviatia militara din tara noastra.

Conform contractului incheiat intre Romania, Portugalia si Statele Unite, alte 3 avioane F-16 vor intra in dotarea RoAF pana la sfarsitul acestui an iar finalizarea primei etape de dotare cu avioane multirol de generatia a 4-a va avea loc pe parcursul lunii septembrie a anului viitor cand ultimele 3 avioane F-16 vor ajunge in tara. Astfel, la orizontul anului 2017, Romania va dispune de 12 avioane F-16 Bk.15 MLU second hand, 9 dintre acestea sunt simpla comanda si 3 sunt in configuratie “dubla comanda”.

Pana la sosirea avioanelor si multa vreme dupa acest moment, ramane sa le uram un sincer “cer senin” acestor prime F-16 Fighting Falcon iar pilotilor romani le dorim sa-si apere “cuibul” asemenea vulturilor ce fac mandria muntilor nostri.

Povestea avioanelor multirol destinate aviatiei militare din Romania incepe cu aproape doua decenii in urma si este extrem de zbuciumata datorita situatiei politico-militare destul de incerte la data respectiva. Imediat dupa revolutia din 1989, aviatia militara de vanatoare romaneasca avea in dotare doua tipuri de avioane de provenienta sovietica, Mig 21 si Mig 29 iar decizia luata a fost de modernizare a unui numar de circa 200 de avioane Mig 21 cu sprijinul firmai israeliene Elbit, avioanele fiind realizate in 3 versiuni si redenumite Mig 21 LanceR. Respectiva modernizare s-a finalizat imediat dupa anul 2000 si a avut ca prim rezultat eliminarea avionului Mig 29 din dotarea armatei, decizia respectiva bazandu-se pe pe fiabilitatea slaba a acestui avion, a faptului ca Rusia refuza licentele necesare unei modernizari si a faptului ca operarea de catre Romania a unui avion bimotor cum este Mig 29 are costuri extrem de mari.

In ceea ce priveste avionul de lupta Mig 21, aparat proiectat de sovietici in anii ’60, acesta ajunsese sa reprezinte o tehnologie extrem de veche si lipsita de performante ce a condus spre finele deceniului precedent la luarea deciziei de achizitionare a unui avion multirol de provenienta vestica contemporan pentru aviatia militara din tara noastra. In cadrul acestui obiectiv s-au facut diverse oferte statului roman, printre acestea regasindu-se avioane americane F-16 “Fighting Falcon” si F-18 “Hornet”, avionul european “Eurofighter Typhoon”, suedezul Saab “JAS39 Gripen” si francezul Dassault “Rafale”. In paralel s-au ofertat combinatii de avioane noi plus second-hand dintre cele mentionate.

Analizarea viitoarei dotari a aviatiei militare autohtone a condus o perioada de timp la o “lupta” intre avioanele americane F-16 si cele suedeze Gripen, in final cel ce s-a dovedit castigator a fost aparatul american, decizia fiind aprobata in sedinta CSAT (Consiliul Suprem de Aparare al Tarii) din 23 martie 2010.

Proiectul CSAT  preconizeaza ca Romania sa dispuna de 24 de avioane F-16 din tinta celor 48 de avioane de vanatoare pe care tara noastra trebuie sa le detina conform tratatului de aparare colectiva nord-atlantic, NATO, dar din pacate lucrurile sunt clarificate doar in privinta primelor 12 avioane tip F-16 Bk.15 MLU (Mid Life Unit). Pentru urmatoarea excadrila de 12 avioane exista in mod concret doar tatonari comerciale si o serie de RfI-uri (Requests for Information) catre operatorii actuali de F-16 ce s-ar putea dispensa de unele dintre aparatele de zbor pe care le detin.

La atat de multi ani dupa decizia CSAT-ului din 2010 si in urma unei secretomanii maladive manifestate de statul roman, evaluarea corecta a achizitiei este dificil de efectuat, motiv pentru care toate evaluarile trebuiesc efectuate prin prisma situatiei geo-politice generale.

In pofida afilierii Romaniei la NATO, un avion bimotor (cu doua motoare) este extrem de costisitor si in cazul nostru chiar imposibil de operat la standardele aliantei Nord-Atlantice care prevede un numar anual de 120 ore de zbor pentru fiecare pilot. Din acest considerent avioanele F-18, Eurofighter Typhoon si Dassault Rafale au fost eliminate din proiect iar decizia s-a luat prin cantarirea ofertelor facute de americani cu 24 de avioane F-16 C/D Bk.25 EDA si Saab JAS39 Gripen.

Daca este sa nu luam in seama o teoretica fapta de coruptie si ne limitam doar la analiza cele doua oferte, putem vorbi mai precis doar despre aceia facuta de Saab. Suedezii au ofertat livrarea intr-un an de zile de la semnarea contractului a primelor avioane dintr-un lot total de 24 avioane Gripen C/D noi la un pret de 1,3 miliarde dolari. Termenul respectiv era cel mai scurt dintre toate ofertele. La un cost de 1,4 miliarde dolari, americanii ofertau un numar de 24 de avioane F-16 C/D Bk.25 EDA second-hand si despre care ne vorbea Contraamiralul Niculae Valsan – Loctiitor pentru resurse al sefului S.M.G. De asemenea, angajamentul suedez prevedea un offset total si reinvestirea banilor in afaceri directe din Romania, ceea ce inseamna ca niciun ban nu paraseasea tara din suma respectiva. Americanii nu se angajau la niciun contract offset pentru suma de 1,4 miliarde dolari. Plata avioanelor catre suedezi urma sa se faca intr-un interval de 15 ani cu doi ani de gratie suplimentari iar in cazul avionului F-16 toate platile trebuiau sa fie facute anticipat, ca la bordel.

Stand stramb si judecand drept, oferta suedeza era una extrem de avantajoasa, din acest motiv au curs rauri de cerneala in mass-media autohtona si la care oferta americana si-a adus contributia printr-o secretomanie ce dezvaluia extrem de putine elemente. Totusi, daca lasam la o parte coruptia, ce i-a determinat pe romani sa aleaga avionul F-16?

La acest capitol sunt extrem de multe lucrui ce pot fi luate in calcul si cred ca este mult mai avantajoas sa utilizezi un sistem militar provenit dintr-o tara imuna la presiuni externe. Una peste alta, in cazul unui conflict militar, avand un inters convergent Statele Unite sunt incomparabil mai imune la presiunile unei puteri militare ostile decat este Suedia.

Tehnic daca vorbim despre cele doua avioane, avantajul inclina tot catre F-16 indiferent de argumentele suedezilor. Doamna Roxana Dascalu, Senior Media Consultant la Cook Communications, ne mentiona faptul ca avioanele Gripen au o fiabilitate mult mai mare decat F-16-ul american, rata de atritie (procentul de reducere a numarului de unitati) prin accident este de numai 1,25% la suedezi iar la americani atinge chiar 18% in cazul modelului F-16 C/D Bk.25.

Bineinteles, informatia este reala dar utilizarea s-a nu are relevanta atata timp cat datele problemelor sunt diferite. In primul rand numarul avioanelor construite de suedezi este incomparabil mai mic decat numarul celor F-16, circa 230 de bucati Gripen fata de aproximativ 7.000 de avioane F-16 construite de americani. Gripen n-a fost utilizat niciodata in lupta, singura s-a misiune operativa s-a desfasurat pe perioada ravoltelor din Libia, asa numita “primavara araba”, cand a efectuat misiuni de recunoastere aeriana dar fara sa indeplineasca misiuni de lupta. Spre deosebire de Gripen, avionul american F-16 a fost implicat activ in toate tipurile de misiuni incepand din anii ’80 si pana in prezent, fiind de nenumarate ori angrenat in lupte aeriene sau atac la sol soldate cu victime printre piloti si pierderea unui numar de avioane in conditii de razboi.

In privinta numarului de accidente nu vreau sa spun ca americanii sunt superficiali dar suedezii, operator predominant al avionului Saab Gripen, sunt recunoscuti pentru seriozitatea cu care abordeaza problemele de natura tehnica si este un motiv important ce poate conduce la eliminarea unor accidente. Interesant este ca din totalul celor 230 de avioane Gripen un numar de 14 sunt operate in leasing de Ungaria. Mai in gluma sau mai in serios, pe parcursul unei singure luni calendaristice, pilotii maghiari au avut doua accidente soldate cu distrugerea avioanelor la aterizare. Din fericire pilotii s-au salvat prin catapultare, altfel puteam sa bifam si cativa morti fara glorie…

Va recomandam alte cateva materiale despre proiectul de achizitie a avionului militar multirol, inclusiv o prezentare detailata a aparatului Lockheed Martin F16 Fighting Falcon:

Personal stiu ce poate avionul F-16, stiu dificultatile intalnite si meritele pe care le are acesta. Cunosc foarte bine ce inseamna sa ai un aliat pe care poti conta intr-o situatie dificila si din acest motiv le urez inca o data tuturor avioanelor romanesti un sincer “Cer senin”!…

© Matei DONEA – 21 Septembrie 2016


Muzica: F-16 “Fighting Falcon”, Royal Netherlands Air Force – RNLAF si Whitney Houston – Star Spangled Banner, US National Anthem

You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

RO: Folosim "cookie" pentru ca Uniunea Europeana isi manifesta prostia prin orice mijloace. Oricum, noi credem in libertatea internetului, utilizarea sa responsabila si din acest motiv nu simtim nevoia sa enervam inutil oamenii. Pentru viitor, la urmatoarele alegeri Euro-Parlamentare, va recomandam sa ganditi mult mai mult cu propriul vostru cap. Utilizam cookie-uri pentru a fi siguri ca va oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă continuați să utilizați acest site vom presupune că sunteți mulțumit de acesta situatie.
Pentru mai multe informatii va invitam in pagina "Privacy Policy"...
EN: We use "cookies" because the European Union expresses stupidity by any of means. However, we believe in the freedom of the Internet, use his with responsibility and don't feel the need to disturb people unnecessarily. For the future, to the next European Parliamentary Elections, we should think much more with our own head. We use cookies to ENSURE That we Provide the best experience on our website. If you continue to use our site you will must to accept this situation.
For more information, please visit the "Privacy Policy" page ...

Close