Parerea ta conteaza, scrie-ne !

F-16, contractul cu “israelo-americanii”
Nu mai este o noutate faptul ca in primavara 2010 Romania decisese sa achizitioneze un numar de 24 de avioane de lupta americane “F-16 Fighting Falcon”, reconditionate si in cadrul unui contract cel putin dubios prin lipsa informatiilor prezentate oficial.

Bolnavi de secretomanie si scenarita, nici un oficial roman nu a prezentat detalii despre aceasta achizitie, in afara numarului de avioane singurul element despre care s-a vorbit a fost pretul total ce depasa 1,3 miliarde de dolari. Nu s-a discutat despre nivelurile de uzura a aparatelor, dotarea si inarmarea acestora, termenele de livrare, daca aparatele sosesc din Statele Unite sau o alta tara ce le foloseste, asa cum este Israelul si cu care nu ar fi prima colaborare in domeniul aviatiei militare.
Compiland cele mai credibile informatii legate de acest proiect, contractul de achizitie arata in felul urmator :
– Pana in anul 2013 ELBIT Systems – Israel si Lockheed Martin – SUA urmau sa furnizeze un numar de 24 de avioane F16, reparate si reconditionate, catre aviatia militara romana iar unitatile acestea proveneau din dotarea Israelului, implicit folosite in zona golfului.
– Versiunea ce urma sa ajunga in Romania era una produsa la mijlocul anilor 80 (F16C/D Block 25), prin urmare una destul de veche iar daca avem in vedere utilizarea intensiva pe care o face statul israelian tragem concluzia ca aparatele sunt destul de mult uzate.

– Aparatele livrate nu fac parte din versiunea F16 “Soufa”, cum s-a vorbit destul de intens pe internet, Romania urmad sa achizitineze modelul “Block 25”, unul extrem de vechi si cu o rata a atritiei (prabusiri accidentale) de 17,62 %, statistic urmand sa pierdem aproximativ 5 avioane F16 in accidente pe toata durata de utilizare a acestora in aviatia autohtona iar acest lucru este acceptat orbeste in pofida performantelor pe care le are avionul suedez Saab J39 Gripen cu o rata a acidentelor de numai 1,36 %. Posibilele pierderi bazate pe cifrele statistice inseamnand numai putin de 270 milioane dolari si poate chiar vietile pilotilor.
– Avioanele F16 ce urmau sa fie cumparate de Romania sunt in versiunea “monoloc” (single seat) iar antrenamentele pilotilor romani urmau sa fie efectuate in Statele Unite, cel mai probabil, sau pe simulatoare de zbor.
– Nu s-a precizat niciodata armamentul ce se afla pe avioanele din proiectul aprobat de CSAT dar posibilitatile de dotare ale acestui aparat sunt numeroase, clasicele aer-aer sau aer-sol, F16 putand sa utilizeze chiar si armament nuclear, cum ar fi bomba “B61”.
– Costul total al proiectului se cifra la aproximativ 1,3 miliarde de dolari platibili esalonat pe parcursul a 3 ani.
– Contractul de achizitie nu avea nicio clauza de “offset”, suma platita de romani pentru avioane, asa cum declara si ambasadorul american Mark Gitenstein, urma sa fie incasata pur si simplu pentru ca “…romania si-a dorit aceste avioane si i-au fost oferite…”, diplomatul continuand sa precizeze “…Noi voiam sa vindem F16, nu voiam sa finantam vanzarea lor. Nu ne-am permis s-o facem si tinand cont de credibilitatea rating-ului dvs.” (al Romaniei – NA).
In pofida deficientelor si a faptului ca este cel mai costisitor proiect de achizitie derulat in armata autohtona, programul “Avionului multirol”, este vital pentru Romania, unitatile de aviatie aflandu-se intr-o situatie dificila, pentru a fi “delicat”. Realistic vorbind apararea aeriana se afla pusa in fata unui dezastru iminent creat de imposibilitatea sustinerii oricarei operatiuni pe care sa o mai desfasoare in viitorul apropiat, ROAF nu va mai asigura nici macar “politia aeriena” incepand cu iarna 2012, o data cu epuizarea resursei de zbor pentru aparatele de zbor modernizate la inceputul anilor 2000, MiG 21 Lancer.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Situatia falimentara din aviatia militara romana nu este o noutate pentru nimeni, o parte dintre dificultati fiindu-ne confirmate si de catre generalul Fanica Carnu, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, acesta precizandu-ne ca MApN depune eforturi pentru prelungirea duratei de viata a avioanelor MiG 21 Lancer din dotare si in limita fondurilor disponibile.
Fara indoiala, dispunem de specialisti atat in SM al aviatiei militare si in MApN dar minuni fara o baza financiara si materiala nu pot fi facute. Linia adoptata in acest moment inseamna o conservare a capacitatii operative prin restrangerea activitatii aeriene, in mare parte s-a renuntat chiar si la zborurile de antrenament pentru pastrarea uniei minime resurse de zbor a avioanelor ramase.
Actualmente, din informatii neoficiale, Romania mai dispune de numai 18 avioane MiG 21 Lancer operative iar in anul 2010 media orelor de zbor efectuate de piloti a insemnat aproximativ 100 de ore de zbor pe pilot, cu mult sub cele 240 ore/om programate si necesare pentru pastrarea antrenamentului.
Toate acestea sunt “dezastre anuntate”, pe care le cunoaste si CSAT-ul si guvernul si MApN-ul, urmand ca la finele anului 2012 sa inceteze orice activitate a avioanelor de lupta romanesti, incapabile sa mai efectueze vreo operatiune, inclusiv aceia de politie aeriana.
Ce va urma din 2013 ? Relativ simplu, vom asista la “o revenire” in Romania a turcilor, poate a ungurilor sau israelienilor, cineva trebuie sa asigure spatiul aerian iar cum noi vom fi incapabili sa o facem singuri ii vom plati pe altii sa ne apere, noi nu am fost capabili sa gasim bani pentru a cumpara avioane, nici macar acelea aprobate de CSAT.
[…] F-16, contractul cu “israelo-americanii”. […]