POLITICIENII ROMANI
Constitutia garanteaza libertatea exprimarii

Americanul “F-16 Fighting Falcon”

In ultimul deceniu, Romania a inceput discutiile cu producatorii de avioane din occident pentru achizitia unui nou aparat. Prin palatul Victoria perindandu-se modelele : “Saab Gripen” (Suedia), “Eurofighter Typhoon” (Marea Britanie, Germania si Italia), “Dassault Rafale” (Franta) si aparatele americane “F16 Fighting Falcon” si F/A 18 Hornet”. Programul de modernizare a avut in vedere numeroase alternative ce a inceput de la o varianta optimista in care s-ar fi achizitionat 48 de avioane noi “Eurofighter Typhoon” sau “Rafale” si combinatii intre aparate noi si uzate diferentiate cantitativ, din punctul de vedere al numarului.

In final, sedinta CSAT din 23 martie 2010 a luat decizia, una de criza si care i-a facut pe redactorii televiziunii Realitatea sa turbeze de furie, aruncand “pe sticla” cifre fantasmagorice legate de costurile programului de dotare cu avioane militare. La televiziunea respectiva s-a vorbit de un cost total de 4,5 miliarde de euro pentru cele 24 de aparate. Din pacate pentru angajatii lui S.O. Vantu se vede ca pana si matematica le este straina, o simpla impartire a celor 4,5 miliarde ar fi aratat ca un pret de aproape 188 de milioane de euro pe exemplar este cu mult mai mare decat costa orice avion contemporan, inclusiv spaga ce-i sacaie pe “iRealisti”.

Cum ar spune americanii… “and the winner is” : “F16 Fighting Falcon” ! Romania va achizitiona din Statele Unite un numar de 24 de avioane “F16” folosite, second-hand, ce vor fi livrate de aviatia americana. Costul detailat al programului inca nu este cunoscut dar se cifreaza la aproximativ 800 milioane de dolari si cel mai probabil include pregatirea echipajelor, schimbarea motoarelor, reconditionarea aparatelor si dotarea electronica. Ceea ce nu vom afla, probabil, este pretul armamentului, in general acesta se achizitioneaza separat, precum si munitia. Nu vom afla istoricul militar al aparatelor, eventualele zone de conflict in care au fost folosite precum si anul lor de fabricatie, acesta putand sa fie aproximat in functie de modelul ce va fi achizitionat.

Muzica: F-16 Fighting Falcon, Royal Netherlands Air Force - RNLAF si Whitney Houston - Star Spangled Banner, US National Anthem

Muzica: F-16 Fighting Falcon, Royal Netherlands Air Force - RNLAF si Whitney Houston - Star Spangled Banner, US National Anthem

F-16 Fighting Falcon este un avion de lupta multirol proiectat initial de General Dynamics si imbunatatit de Lockheed Martin pentru United States Air Force. A fost conceput initial ca avion de vanatoare cu greutate redusa.

Configuratie
Dispune de comenzi de zbor electronice fly-by-wire (primul avion de lupta de serie echipat cu acest sistem), raport tractiune-greutate supraunitar (incepand cu variantele C/D), poate efectua viraje cu acceleratie de 9g. in zbor manifesta stabilitate statica relaxata (negativa), de aceea nu poate fi pilotat fara sistemul computerizat fly-by-wire. Pe de alta parte, aceasta instabilitate naturala ii confera o manevrabilitate deosebita.

F-16 Fighting Falcon

Pentru SUA, conflictul din Vietnam a demonstrat inportanta avionului de vanatoare usor. La Pentagon s-a cristalizat un grup de initiativa favorabil acestui concept. Ca urmare a eforturilor acestui grup in cercurile militare, politice si financiare americane, pe 06.01.1972, USAF a lansat cererea de oferta pentru avionul de vanatoare usor (Light Weight Fighter -LWF) catre un numar de 9 firme producatoare. In data de 13.04.1972 USAF a anuntat decizia de a se finanta pentru faza de prototip proiectele firmelor General Dinamics (model 401F) si respectiv Northop, prototipurile urand a purta denumirea de YF-16 si respectiv YF-17. Primul zbor oficial al prototipului YF-16 a avut loc in data de 02.02.1974 de la baza aeriana Edwards, avandu-l la comenzi pe pilotul Phil Oestricher (anterior avionul efectuase un prim zbor neprogramat pe data de 20 ianuarie). in data de 13.01.1975 modelul General Dinamics 401F a fost selectionat pentru a fi produs in serie. Dupa cele 2 prototipuri au urmat 6 avioane monoloc F-16A si 2 biloc F-16B din faza de dezvoltare a programului (FSD). Primul avion de serie F-16A Block 1 a efectuat primul zbor pe data de 07.08.1978, iar primul biloc F-16B Block 1 a fost livrat pe 16 octombrie. Avioanele de serie, au fost realizate in mai multe configuratii (blocuri) de fabricatie. Primele avioane de serie au fost Block 1 si au inclus 94 de aparate. Au urmat 197 de avioane Block 5, apoi 320 de avioane Block 10. Ulterior, toate vioanele Block 1 si Block 5 au fost aduse la standardul Block 10. in data de 21.07.1980 avionul a fost botezat oficial ,,Fighting Falcon”.

Au urmat avioanele F-16A/B fabricate in configuratia mult imbunatatita Block 15, la care din noiembrie 1981 a fost aplicat programul de modernizare MSIP (Multinatioanal Staged Improvement Programme) Stage I prin care avioanele dispuneau de posibilitatin de dezvoltare a structurii si sistemelor, posibilitate de acrosare in 2 puncte sub priza de aer, ceea ce a determinat adoptarea unui stabilizator cu suprafata marita. Programul MSIP I i-a urmat din 1987 programul de modernizare al avionicii OCU. in total au fost produse 983 de F-16A Block 15 intr-un interval de 14 ani, dintre care 409 F-16A si 46 F-16B au fost destinate USAF. Cea de-a doua etapa a programului MSIP si anume MSIP II a dat nastere unei noi variante a avionului- F-16C/D Block 25. Dupa F-16 Block 25 au urmat avioanele Block 30/32 sau MSIP III. La aceasta configuratie, USAF a decis ca sa existe o echipare alternativa, fie cu motoare F100-PW-220 (25% din avioanele fabricate) sau General Electric F-101DFE (F110) cu tractiunea marita, pentru 75% din aparate. Urmatoarea versiune a F-16 a fost F-16C/D Block 40/42, dezvoltata tot ca parte din MSIP III, la care s-au introdus containerele de navigatie si desemnare tinte LANTRIN. in data de 10.12.1988 a fost autorizata dezvoltarea unei noi versiuni, denumita F-16 Block 50/52. Avioanele F-16 A/B Block 20 au repezentat o configuratie speciala pentru Taiwan: structura corespunzatoare Block 15OCU, motoare F100-PW-220, iar cabina este similara avioanelor Block 50.

Avioanele fabricate in ultimii ani pentru diferiti clienti- Singapore, Grecia , Polonia, Israel, Oman sunt realizate la standarde de genul Block 52+ sau Advanced Block 50, care prezinta imbunatatiri fata de avioanele Block 50/52, cum ar fi rezervoarele conforme. Dintre acestea de distinge varianta pentru Israel, denumita F-16I ,,Soufa”.

Cu ocazia achizitionarii General Dinamics de catre Lockheed in data de 02.03.1993, concernul Lockheed Martin a devenit noul furnizor al avioanelor F-16. Cea mai noua varianta F-16 dezvoltata pana in prezent este F-16 Block 60, denumit si F-16E/F. Aceasta versiune este destinata exclusiv Emiratelor Arabe Unite (EAU). Primul avion F-16 Block 60 a efectuat primul zbor pe 06.12.2003. Cel de-al 4300-lea avion F-16 a fost un F-16C Advanced Block 50 destinat Oman si livrat in data de 20.04.2006.

Fortele aeriene ce utilizeaza F16 (nr. aparate):
• STATELE UNITE ALE AMERICII (Aviatia) – United States Air Force: 2507
• STATELE UNITE ALE AMERICII  (Marina) – United States Navy: 40
• Alte forte aeriene: 2401
– BAHREIN – Royal Bahraini Air Force: 22
– BELGIA – Belgian Air Force: 160
– CHILE – Chilean Air Force: 10+18
– DANEMARCA – Danish Air Force: 78
– EGIPT – Egyptian Air Force: 220
– GRECIA – Hellenic Air Force: 140+30
– IORDANIA – Royal Jordanian Air Force: 24
– INDONEZIA – Indonesian Air Force: 10
– ISRAEL – Israeli Air Force: 339
– ITALIA – Italian Air Force: 34
– OLANDA – Royal Netherlands Air Force: 137
– NORVEGIA – Royal Norwegian Air Force: 72
– OMAN – Royal Oman Air Force: 12
– PAKISTAN – Pakistan Air Force: 34
– POLONIA – Polish Air Force: 48
– PORTUGALIA – Portuguese Air Force: 45
– SINGAPORE – Republic of Singapore Air Force: 60
– TAIWAN – Republic of China (Taiwan) Air Force: 150
– COREEA DE SUD – Republic of Korea Air Force(ROKAF): 180
– THAILANDA – Royal Thai Air Force: 61
– TURCIA – Turkish Air Force: 280
– EMIRATELE ARABE – United Arab Emirates Air Force: 80
– VENEZUELA – Venezuela Air Force: 24.

Specificatii – Caracteristici generale:
• Echipaj: 1
• Lungime: 49 ft 5 in (14.8 m)
• Anvergura: 32 ft 8 in (9.8 m)
• inaltime: (4.8 m)
• Greutate (gol): 18,238 lb (8,272 kg)
• Greutate incarcat: 26,463 lb (12,003 kg)
• Greutate maxima la decolare: 42,300 lb (16,875 kg)
• Motor: 1× Pratt & Whitney F100-PW-220 sau 1× General Electric F110-GE-100 postcombustie turboventilator, F100 14,590 livre fara postcombustie si 23,770 livre cu postcombustie; F110 17,155 livre fara postcombustie, 28,985 livre cu postcombustie (F100 64.9 kN / 105.7 kN; F110 76.3 kN / 128.9 kN)

Performante
• Viteza maxima: Mach 2.05 la altitudine, 1,321 mph (2,500 km/h)
• Raza de actiune: 2,000+ mi distanta maxima de zbor (3,200+ km)
• Raza de lupta: 340 mi (295 nm, 550 km) intr-o misiune sus-jos-sus cu sase bombe de 1,000 livre (454 kg)
• Plafon de serviciu: 55,000+ ft (15,240+ m)
• Viteza ascensionala: 50,000 ft/min (255 m/s)

Armament
• Tunuri: 1× M61 Vulcan 20 mm Tun Gatling
• Rachete neghidate: CRV-7
• Rachete ghidate:
– Aer-aer: 6× AIM-9 Sidewinder sau 6× AIM-120 AMRAAM sau 6x Python-4
– Aer-sol: 6× AGM-65 Maverick sau 4× AGM-88 HARM
– Antinaval: 4× AGM-119 Penguin, 2x AGM-84D Harpoon (Singapore/Israel F-16D)
• Bombe: 2× CBU-87 cu fragmentare, 2× CBU-89 mine, 2× CBU-97, 4× GBU-10 Paveway, 6x GBU-12 Paveway II, 6x bombe din seria Paveway ghidate prin laser, 4× JDAM, 4× Seria Mk 80, precum si bombe nucleare cum ar fi Bomba nucleara B61.

© Matei DONEA – 24 Martie 2010

You might also like
Leave A Reply

Your email address will not be published.

2 Comments
  1. […] Americanul “F-16 Fighting Falcon”. […]

  2. […] Americanul “F-16 Fighting Falcon”. […]

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

RO: Folosim "cookie" pentru ca Uniunea Europeana isi manifesta prostia prin orice mijloace. Oricum, noi credem in libertatea internetului, utilizarea sa responsabila si din acest motiv nu simtim nevoia sa enervam inutil oamenii. Pentru viitor, la urmatoarele alegeri Euro-Parlamentare, va recomandam sa ganditi mult mai mult cu propriul vostru cap. Utilizam cookie-uri pentru a fi siguri ca va oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă continuați să utilizați acest site vom presupune că sunteți mulțumit de acesta situatie.
Pentru mai multe informatii va invitam in pagina "Privacy Policy"...
EN: We use "cookies" because the European Union expresses stupidity by any of means. However, we believe in the freedom of the Internet, use his with responsibility and don't feel the need to disturb people unnecessarily. For the future, to the next European Parliamentary Elections, we should think much more with our own head. We use cookies to ENSURE That we Provide the best experience on our website. If you continue to use our site you will must to accept this situation.
For more information, please visit the "Privacy Policy" page ...

Close