Parerea ta conteaza, scrie-ne !
Inlocuitoarele Mig-urilor sunt tot vechituri…
Cunoscutul avion militar MIG 21, singurul avion de lupta din dotarea armatei romane, a produs mai multe victime pe timp de pace decat numarul total de piloti pe care i-a pierdut armata romana in al doi-lea razboi mondial. Intr-un final si dupa ani de discutii s-a decis inlocuirea avionului ex-Sovietic MiG 21 cu unul mai modern, de productie occidentala.
Discutiile privitoare la modernizarea aviatiei militare au inceput imediat dupa revolutie, primele studii datand din 1992. In momentul respectiv, traditia aviatiei autohtone avea cateva componente relativ moderne dar regimul politic de pana in 1989 impusese o dotare cu aparate de provenienta URSS si autohtona.
Incepand din anii ’50 materialul de zbor romanesc a fost asigurat din Uniunea Sovietica, prin apartatele de zbor MiG (Mikoian-Gurevici) din seriile 15, 17, 19, 21, 23 si 29. Din 1975 si pana in 1998 s-a aflat in dotare un avion multirol, IAR 93, fabricat de uzinele de la Craiova in colaborare cu Jugoslavia, un avion bazat pe tehnologie britanica si motoarele Rolls-Royce “Viper” dar de o performanta scazuta din punct de vedere militar.
Mult mai reusit este avionul de scoala si antrenament IAR 99 “Soim” (“Hawk” in terminologia NATO), devenit unul dintre cele mai bune avioane din categoria sa o data cu modernizarea aparaturii de bord prin contributia firmei ELBIT – Israel. In privinta flotilei de elicoptere aceasta a cuprins numeroase modele sovietice si franceze, “Aerospatiale”, printre care IAR 330 Puma, modernizat dupa revolutie si denumit “IAR 330 Puma – SOCAT” produs in doar cateva exemplare. Spre sfarsitul anilor ’90 s-a discutat intens despre achizitia unui nou elicopter militar, selectandu-se modelul Bell AH-1 Cobra dar la care s-a renuntat datorita unui scandal starnit de costurile uriase pe care ministrul Victor Babiuc le-ar fi aprobat pentru un aparat deja invechit tehnologic.
Actualmente industria aeronautica autohtona se se afla in colaps, atat uzina de la Craiova cat si cea de la Bacau sunt lipsite de comenzi in totalitate, o data ce programul MiG 21 Lancer s-a incheiat iar craiovenii nu mai produc nimic de mai multi ani. Fabrica de elicoptere de la Brasov asigura service-ul pentru elicopterele militare si civile din seriile “IAR – Aerospatiale” si din cand in cand mai exporta cate un exemplar “Puma”.
In aceasta situatie, achizitia unui nou avion militar se impunea cu mare urgenta, in pofida problemelor economice cu care se confrunta bugetul national. Timp de peste 40 de ani, “coloana vertebrala” a aviatiei a fost constituita de avioanele MiG 21, aproximativ 140 de exemplare modernizate ulterior la Bacau impreuna cu israelienii de la ELBIT si botezat “MiG 21 Lancer”. Cu toate ca efortul financiar facut pentru modernizarea avioanelor, pentru fiecare exemplar investindu-se aproape un milion de euro in aparatura de bord, acest model de avion a fost un dezastru, poreclit “sicriul zburator” datorita numeroaselor accidente, aproximativ 20 numai in ultimul deceniu.
In anii socialismului, acest tip de aparat, a fost considerat drept principalul adversar al aviatiei americane insa nu a reusit niciodata sa se impuna decat prin viteza cu care se indeparta. Un avion lipsit in totalitate de capacitate acrobatica nu era capabil de o lupta aeriana, “Dogfight”, fiind macelarit de avioanele occidentale ori de cate ori se ridica de la sol. Statistica militara vorbeste de sute de avioane MiG 21 doborate in Vietnam, si alte cateva sute doborate in Irak sau de catre israelieni in Orientul Mijlociu. Proiectat in 1955 pentru a fi rapid si rezistent, avionul a fost construit in peste zece mii de exemplare dar a avut din start o eroare tehnica ce il facea instabil dupa golirea a jumatate din rezervoare, acest lucru face ca avionul sa fie aproape imposibil de pilotat la mai putin de 45 de minute de la decolare.
Un deceniu mai tarziu, cu toate modernizarile aduse chiar de sovietici, avionul a intrat in anonimat, fiind depasit in totalitate de aparatele americane F15 si F16, de avionul francez Mirage 2000 si de cel britanic Tornado sau cele ulterioare.
In ultimul deceniu, Romania a inceput discutiile cu producatorii de avioane din occident pentru achizitia unui nou aparat. Prin palatul Victoria perindandu-se modelele : “Saab Gripen” (Suedia), “Eurofighter Typhoon” (Marea Britanie, Germania si Italia), “Dassault Rafale” (Franta) si aparatele americane “F16 – Fighting Falcon” si “F/A 18 – Hornet”. Programul de modernizare a avut in vedere numeroase alternative ce a inceput de la o varianta optimista in care s-ar fi achizitionat 48 de avioane noi “Eurofighter Typhoon” sau “Rafale” si combinatii intre aparate noi si uzate diferentiate cantitativ, din punctul de vedere al numarului.
In final, sedinta CSAT din 23 martie 2010 a luat decizia, una de criza si care i-a facut pe redactorii televiziunii Realitatea sa turbeze de furie, aruncand “pe sticla” cifre fantasmagorice legate de costurile programului de dotare cu avioane militare. La televiziunea respectiva s-a vorbit de un cost total de 4,5 miliarde de euro pentru cele 24 de aparate. Din pacate pentru angajatii lui S.O. Vantu se vede ca pana si matematica le este straina, o simpla impartire a celor 4,5 miliarde ar fi aratat ca un pret de aproape 188 de milioane de euro pe exemplar este cu mult mai mare decat costa orice avion contemporan, inclusiv spaga ce-i sacaie pe “iRealisti”.
Cum ar spune americanii… “and the winner is” : “F16 Fighting Falcon” ! Romania va achizitiona din Statele Unite un numar de 24 de avioane “F16” folosite, second-hand, ce vor fi livrate de aviatia americana. Costul detailat al programului inca nu este cunoscut dar se cifreaza la aproximativ 800 milioane de dolari si cel mai probabil include pregatirea echipajelor, schimbarea motoarelor, reconditionarea aparatelor si dotarea electronica. Ceea ce nu vom afla, probabil, este pretul armamentului, in general acesta se achizitioneaza separat, precum si munitia. Nu vom afla istoricul militar al aparatelor, eventualele zone de conflict in care au fost folosite precum si anul lor de fabricatie, acesta putand sa fie aproximat in functie de modelul ce va fi achizitionat.
Avionul “F16 Fighting Falcon” a fost introdus in fabricatie de serie in anul 1978 de catre General Dynamics – Statele Unite, componenta actuala a Lockheed Martin – SUA. Au fost fabricate pana in acest moment un numar de aproximativ 4000 de bucati si se afla in dotarea fortelor aeriene din 24 de state de pe toate continentele, inclusiv SUA.
In legatura ca acest tip de avion, trebuie retinut ca pretul unitar al unui avion este de aproximativ 20 de milioane de dolari, fara armament, munitie si costurile necesare pregatirii pilotilor. Un plus pentru Romania este reprezentat de faptul ca in viitor vom fi inclusi in programul avionului “F35 JSF – Lightning II”, viitorul avion integrat de lupta ce va dota aviatia NATO si care se afla in faza finala de dezvoltare.
[…] Inlocuitoarele Mig-urilor sunt tot vechituri…; […]
[…] Inlocuitoarele Mig-urilor sunt tot vechituri…; […]